Nya studier: Kollektivtrafiken är ingen smitthärd
Publicerad 2020-08-03
Undvik kollektivtrafiken – så lyder råd från flera länder under coronapandemin.
Nu pekar internationella studier på att rädslan för smitta i tunnelbanor, bussar och tåg kan vara överdriven.
Men experter menar att det inte går att slå fast.
I Sverige har kollektivtrafiken varit igång under hela coronapandemin – men med vissa åtgärder och reseråd för att minska smittorisken.
I andra länder har delar av kollektivtrafiken stängts av totalt under perioder. På vissa håll krävs att alla passagerare bär munskydd för att resan ska bli av.
Studier: smittorisken i kollektivtrafiken lägre än befarad
Men nu visar internationella studier att kollektivtrafiken kanske inte är den stora smitthärd som befarats.
Enligt en enkätundersökning bland transportföretag, gjord av New York Times, har ingen stor smittspridning startat i just kollektivtrafiken. Franska myndigheters kontaktspårning i Paris visade att de 386 kluster som identifierats mellan maj och mitten av juli inte gick att spåra till kollektivtrafik.
I Österrike kunde man inte heller koppla något coronakluster till kollektivtrafiken mellan april och maj. Inte heller i Tokyo eller Hong Kong ska myndigheterna ha kunnat hitta spår på att kluster ska ha startats bland i järnvägslinjer eller på bussar, rapporterar New York Times.
Säkrare att åka tunnelbana än att äta inomhus
Experter menar att det är svårt att spåra kluster i kollektivtrafik. Chanserna att hitta smittade människor som varit i de drabbade vagnarna eller fordonen är närmast osannolikt.
– En smittspridning är mycket anonym och relativt flyktig, säger Crystal Watson, forskare vid Johns Hopkins Center for Health Security.
Att slå fast att det inte finns kluster i kollektivtrafiken, är därmed svårt.
– Det finns så många andra faktorer som påverkar hur man bedömer den risken, säger dr Michael Reid, expert på kontaktspårning och biträdande professor vid University of California.
Samtidigt menar flera experter att det förmodligen är mer riskfyllt att åka tunnelbana än att promenera utomhus, men säkrare än att äta inomhus. Beteenden i kollektivtrafiken kan också tyda på att risken för att exponeras av viruset är lägre. Resenärer åker i regel kollektivt under en kort tid och pratar sällan, vilket minskar mängden aerosoler. Lägre infektionsrisker i vissa kollektivtrafiksystem kan också bero på att flera länder vidtagit åtgärder som exempelvis krav på munskydd eller bättre ventilation.
– Vi blev positivt överraskade att berlinare accepterade masker så snabbt, säger Jannes Schwentu, talesperson för Berliner Verkehrsbetriebe, som kör Berlins tunnelbana och bussar.