Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Björklund (FP) tillsätter skolkommission

Publicerad 2014-01-14

Efter den katastrofala PISA-undersökningen tillsätter Jan Björklund (FP) inte mindre än tre forskningsgrupper för att höja skolresultaten.

En internationell skolkommission, ett svenskt utbildningsråd och ett skolforskningsinstitut.

– Jag tror att det är nyttigt att lyssna på internationell expertis, säger utbildningsministern.

Trots flera reformer av den svenska skolan sjunker svenska elevers resultat jämfört med andra OECD-länder, visade PISA-rapporten i december.

Till en början svarade utbildningsminister Jan Björklund (FP) med att tillsätta ett skolforskningsinstitut som ska undersöka resultatet.

Under tisdagen presenterade han ytterligare två åtgärder.

”Resultaten sjunkit 20 år i rad”

Den ena: En skolkommission bestående av internationella forskare som ska göra en oberoende analys av den svenska skolan.

– Resultaten i svensk skola har sjunkit i 20 år i rad. Vi gör nu en del reformer för att vända den utvecklingen. Jag tror att det är nyttigt att lyssna på internationell expertis som gör en oberoende granskning av svenskt skolväsende. En del länder lyckas mycket bättre än Sverige i skolan, vi tror att det är nyttigt att lära oss av dem.

Jan Björklund menar att en oberoende internationell grupp kan se sådant som svenska forskare är ”hemmablinda” för i den svenska skolan.

Men han säger att skolkommissionen inte är densamma som Socialdemokraterna tidigare krävt

– Jag har uppfattat det som att de vill ha en partsammansatt kommission, det tycker jag är fel i det här läget. Det här är en vetenskaplig genomgång, en oberoende granskning, som kan säga obekväma sanningar, säger Jan Björklund.

Nöjd opposition

Men Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesman Ibrahim Baylan är ändå nöjd med regeringens besked.

– Det är jättebra att regeringen backar också på de här punkterna. Vi har ju föreslagit en kommission och ett forskningsråd men fått nej på det tidigare. Det är helt uppenbart att Socialdemokraterna är motorn i svensk skolpolitik, säger han till TT.

Miljöpartiets Gustav Fridolin tycker dock att lärarna borde få större plats i en skolkommission, enligt TT:

– Vi behöver en riktig skolkommission där man samlar professionen, den pedagogiska forskningen och politiken för att gemensamt se över skolsystemet och lägga fram förslag för hur det ska förändras, säger han och tillägger:

– Vi behöver inte mer forskning för att få reda på att elever behöver mer tid med sina lärare. Vi behöver en utbildningsminister som för en politik som ser till att elever får mer tid.

Internationella experter

Ett forskningsråd med svenska forskare är den andra åtgärden som Jan Björklund presenterade på sin presskonferens i dag.

– Det är en stor mängd svenska skolexperter som mer systematiskt ska kunna ge råd till regeringen, säger Jan Björklund.

Var kommer lärarna in i all forskning?
– De lyssnar jag på hela tiden. Men jag tror att vi måste förstå att vi i Sverige behöver lyssna på internationell expertis. De flesta i Sverige har trott att vi var bättre än vad vi var. Nu måste vi självkritiskt granska oss.

Finns det en risk att man forskar ihjäl skolan, i stället för att lyssna på lärare som ber om mindre klasser och minskad arbetsbörda?

– Det är jättebra om vi kan ha mindre klasser, men det finns inget belägg i Pisa för att mindre klasser ger högre resultat.

Lärarnas riksförbund välkomnar Björklunds skolkommission. Även Lärarförbundet jublar. Men ordföranden Eva-Lis Sirén höjer ett varningens finger om Jan Björklunds:

”Äntligen vill Björklund lyssna på forskarna! Det är inte en dag för tidigt. Glöm dock inte bort lärarnas roll i skolforskningen. Utestängs de skadar man deras status och värdefull kunskap går förlorad”, uppger hon i en skriftlig kommentar.