Allt fler skuldsatta – Kronofogden svarar inte

Kristina Erkenborn/TT

Publicerad 2024-07-04 19.42

Antalet skuldsatta ökar men många som vänder sig till Kronofogden kommer inte fram. Mer än vart fjärde samtal till myndighetens kundservice kopplas bort.

Enligt Kronofogdemyndigheten har antalet nya ärenden inte varit så stort sedan 1990-talet. Dyra mat- och elpriser och höga boendekostnader i kombination med en ökande arbetslöshet har gjort att många hushåll har drabbats av inkassokrav.

– Det är en historisk situation där vi har ärendeinflöden som vi inte sett sedan nittiotalskrisen, säger biträdande Rikskronofogde Cecilia Hegethorn Mogensen.

I samma takt har kontakterna med myndigheten ökat, men brist på resurser har gjort att Kronofogden tvingats dra ner på sin kundservice, vilket Hem & Hyra var först med att rapportera om. Enligt uppgifter från myndigheten kopplas nästan 30 procent av samtalen bort.

– Vi väljer nästan varje dag mellan pest eller kolera och vilka val vi än gör så får det olika konsekvenser. Nu har vi valt att prioritera själva ärendehandläggningen framför väntetiderna i kundtjänst, säger Cecilia Hegethorn Mogensen.

Långa väntetider

I dag är det ett halvårs väntetid innan Kronofogden börjar titta på ett ärende om skuldsanering och cirka tre månaders väntetid på att få ett ärende omprövat.

– Om man inte har råd att betala den månatliga avgiften kan man bli av med sin skuldsanering vilket är en katastrof för den drabbade och det har vi ansett vara viktigare än att man får vänta i telefon för förr eller senare kommer man ju fram, säger Cecilia Hegethorn Mogensen, och hänvisar till funktionen ”Mina sidor” på myndighetens hemsida där man kan följa och hantera sitt ärende.

Hoppas på mer pengar

Någon ljusning i horisonten vad gäller inflödet av nya ärenden ser inte Kronofogden i dagsläget. Hoppet står till att regeringen ska bevilja myndigheten ökade anslag i höstens budget.

– Det hoppas vi intensivt på. Vi vet att finansministern är välinformerad om situationen och vi försöker använda de resurser vi har så smart som möjligt. Men hur vi än väljer så finns det en prislapp som är hög, vi är fullt medvetna om att det är väldigt utsatta människor som vi har kontakt med, säger Cecilia Hegethorn Mogensen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln