Halverad kostnad för linbana över Göta älv
Publicerad 2019-10-30
Halverad kostnad, glesare turer och kortare sträckning.
Det är förslagen från den utredning som begärts för att se om projektet med en linbana över Göta älv kan få rimliga proportioner.
– Men man kan inte få samma sak för halva priset, konstaterar Christer Niland, från trafikkontoret i Göteborg.
Tre olika förslag
Det har stått klart under en längre tid att det inte blir någon linbana i Göteborg till stadens 400-årsjubileum 2021. Och när det tidigare i år visade sig att de kalkylerade kostnaderna för linbanan över Göta älv skenade från 1,6 till över 4 miljarder, drog man i handbromsen.
På onsdagen presenterade trafikkontoret resultatet av den utredning de fått i uppdrag att göra för att komma med förslag på hur kostnaderna kunde halveras.
Utredningen presenterade tre alternativa förslag för en linbana. Det billigaste alternativet hamnade på 2,2 miljarder, nästan en halvering.
Samtidigt presenterades också en lösning helt utan linbana. I stället skulle dubbla färjelinjer gå över älven var tionde minut och knytas till nya busslinjer på Hisingssidan. Det alternativet skulle hamna på en kostnad på omkring 1,4 miljarder.
Snabba beslut
Nu kommer trafikkontorets förslag att behandlas i flera olika instanser i kommunen, regionen och staten för att se om man kan prata ihop sig. Skulle en linbana över Göta älv bli verklighet kan den tidigast vara klar andra kvartalet 2024. Men då måste beslut fattas redan tidigt 2020. Och frågan är om det är möjligt.
– Stadslinbanan har unika kvaliteter. Men det är inte enkelt att fatta beslut om fortsättningen, säger Christer Niland, chef på trafikkontorets avdelning för stora projekt vid dagens presskonferens.