Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Nya” donken: Täckte över loggan med penna

Publicerad 2022-06-14

Cheeseburgarna är saltare, fetare och billigare.

Men såserna är McDonalds gamla med loggan övertäckt av svart filtpenna.

– Jag är glad att detta nu är en rysk produkt, säger kunden Sergej till The Moscow Times.

Följ ämnen
Ryssland
Krigsrapporten: Slaget om Sievjerodonetsk avgörande för Donbass-regionenKrigsrapporten: Slaget om Sievjerodonetsk avgörande för Donbass-regionen

Samtidigt som ryssarna firade nationaldagen med en enorm sovjetisk segerflagga utanför Moskvas segermuseum slog den nya ryska snabbmatskedjan Vkusno-i Tochka, ungefär ”Gott – varken mer eller mindre", upp portarna på 15 platser i huvudstaden.

När McDonalds stängde verksamheten i Ryssland med anledning av kriget såldes de hundratals restaurangerna och dess inredning till den sibiriske affärsmannen Alexander Govor.

På söndagen öppnade Vkusno-i Tochka i McDonalds gamla lokaler i Moskva.

”Rysk produkt”

Köerna var långa utanför flaggskeppsrestaurangen vid Pusjkintorget när man öppnade under söndagen, skriver The Moscow Times.

Men lika mycket som man vill framhålla nationell stolthet över den nyöppnade kedjan – lika mycket vill man påtala att allt är precis som vanligt.

Alla anställda på Vkusno-i Tochka bar knappar på sina skjortor där det stod ”smaken är densamma”, skriver tidningen.

– Jag är glad att detta nu är en rysk produkt, att vi är oberoende, så att säga, från utländska förmyndare, säger kunden Sergej, som väntade i kön med en rysk flagga målad på kinden, till The Moscow Times.

Mycket på menyn var också svårt att skilja från McDonald’s ordinarie sortiment. Någon Big Mac fanns inte att hitta.

McNuggets blev nuggets

Men de friterade kycklingbitarna Chicken McNuggets var identiska, men under det mer generiska namnet ”nuggets”.

Samma sak med fiskburgaren Fish-O-Fillet som återfinns under det logiska namnet ”fiskburgare”.

The Moscow Times har testat delar av den ryska hamburgerkedjans varor och kommit fram till följande:

• Pommes och pajerna smakar exakt som på McDonalds.

• Cheeseburgaren var saltare och fetare i smaken.

• Såserna var McDonalds gamla paket med loggan överstruken med en svart filtpenna.

• Menyerna var ungefär halva priset mot McDonalds.

Den stora utmaningen för de ryska sanktionsburgarna uppges vara att hålla kvaliteten i takt med att de öppnar nya restauranger runt om i landet.

62 000 anställda får behålla jobbet i den nya ryska verksamheten.

Får behålla jobbet

De som hittills öppnats använder i stora delar varor som funnits kvar sedan McDonalds dagar.

Alexander Govors avtal med den amerikanska snabbmatsjätten innebär att de 62 000 anställda i den ryska verksamheten ska få behålla jobbet under minst en tvåårsperiod.

Innan den snabbt påkomna öppningsdagen hann man ta bort, eller stryka över, allt som innehöll McDonalds karaktäristiska logga.

Men det fanns inte tid att trycka den nya loggan – två orangea linjer och en röd cirkel på grön bakgrund – på pappmuggar, lådor och påsar. Så det mesta är helvitt.