Därför flög planet över Ukraina
Publicerad 2014-07-18
Trots flera varningar fortsatte Malaysia Airlines att flyga över Ukraina på väg till och från Västeuropa.
Men nu kan MH17-kraschen få långtgående konsekvenser för världens lufttrafik – och för oss resenärer.
Flygrutten över östra Ukraina är en sorts motorväg i luften.
– Det finns flera flygkorridorer mellan Europa och Asien och det här är en av de normala, säger Johan Glantz, ordförande i flygsäkerhetskommittén.
Anders Lidman, flyganalytiker vid Aeropol, säger att det är den närmaste vägen att flyga och att andra rutter är ganska rejäla omvägar som ökar bränslekostnaderna
Många plan har flugit över Ukraina på vanliga flygrutter, men i går ändrades det i ett slag. På flygradarsajterna kunde man se hur det ukrainska luftrummet tömdes på flygplan efter kraschen, och trånga korridorer bildades på vardera sida om landet.
Många undvek redan Ukraina
Stridigheterna mellan proryska rebeller och Ukrainas armé har pågått i flera månader. Flera gånger har det rapporterats om nedskjutna plan och helikoptrar.
Tidigare i veckan tog proryska rebeller på sig ansvaret för nedskjutningen av ett ukrainskt jetplan – med just den sorts missil som man misstänker träffade MH17.
Flera internationella organ, bland annat FN:s civila luftfartsorganisation och amerikanska flygmyndigheten, har avrått från att flyga över Ukraina – precis som många redan gör med Syrien och Irak.
Men när MH17 kraschade fanns plan från Singapore Airlines och Air India inte mer än 2,5 mil från det olycksdrabbade planet, enligt flygbevakningssajten Flightradar24.
Kortare rutt ger billigare resa
Så varför fortsätter flygbolagen att passera över farliga områden?
– Det är en kortare rutt, vilket innebär mindre bränsle och därmed mindre pengar, säger flygexperten Norman Shanks till AP.
MH17-kraschen som tog nästan 300 liv kan nu påverka världens flygtrafik.
Enligt experterna kan flygbolagen bli betydligt försiktigare i hur de planerar sina rutter, för att undvika konfliktområden. Flygresorna kan bli längre - vilket kräver mer av det dyra flygbränslet.
I slutändan kan inte bara tidsåtgången utan också priserna påverkas för resenärerna.
För att undvika konfliktzoner är kostsamt för flygbolagen, säger Ron Bartsch, internationell flygkonsult, till Sydney Morning Herald.
– Om de inte bedömer att risken är för stor, så kommer de aldrig välja något annat än den billigaste rutten, säger han.