Agneta, 79, fick kontot tömt av id-bedragare
Uppdaterad 2018-04-20 | Publicerad 2018-04-14
Agneta Lindh hade sparat till sitt 80-årsfirande.
Men bedragarna kapade hennes konto med bank-id och en helt ny metod.
– Jag var misstänksam och ringde tillbaka. Då kom jag till SEB:s växel, så jag trodde på dem, säger Agneta Lindh.
Agneta Lindh bor i Örnsberg i Stockholm och har jobbat som bibliotekarie i många år. Hon är datorvan och har en smartphone som hon gör alla sina bankärenden med.
– När det ringde en tisdagskväll för en månad sedan blev jag misstänksam. En ung kvinna presenterade sig, sa att hon kom från min bank SEB och att någon försökte ta ut pengar på mitt konto, säger Agneta Lindh.
Hon ringde tillbaka till numret på displayen via sin fasta telefon. Det fick henne att tro att hon var säker.
– Det var en officiell röst, som sa välkommen till SEB ungefär. Och så kunde man trycka på alla de vanliga alternativen, säger Agneta.
”Blev alldeles kall”
Agneta kände sig lugnad och loggade in på sitt konto via bank-id i mobilen.
– Kvinnan i andra änden sa att hon hade stoppat försöket att komma in på mitt konto och sa också att hon skulle skicka en ny bankdosa.
Men när Agneta loggade in öppnade hon automatiskt för bedragarna i andra änden som kunde tömma hennes konto.
– Dagen efter ringde de från banken och frågade om jag hade tagit ut 70 000 kronor. Då blev jag alldeles kall, säger Agneta.
Hennes sparpengar var borta. På kontot fanns också en checkkredit på 10 000 kronor som hon aldrig har använt. Men det utnyttjade bedragarna också.
– Det som var så gräsligt var att SEB nästa gång jag fick pension automatiskt drog 10 000 kronor från min pension.
Agneta Lindh är mycket besviken på sin bank.
– Jag har polisanmält händelsen och flera gånger försökt få något svar från dem vad som händer med mitt ärende.
– Men ingen vet något och hänvisar till andra hela tiden.
Agnetas sparpengar skulle gå till hennes 80-årsfirande i december.
– Nu vet jag inte vad som händer. Jag är bara så ohyggligt trött av allt det här.
Änka sedan 10 år
Agneta, som är änka sen tio år, har lite andra sparpengar.
– Jag har också en hyfsat bra pension, vilket är tur. Men jag har det inte så fett och pengarna som stals skulle jag använda att sätta guldkant på tillvaron.
– Det är förskräckligt det hela.
Laurence Westerlund på SEB:s pressavdelning säger att han inte kan kommentera det enskilda ärendet.
– Det är otroligt tråkigt att hon har blivit drabbad, men bedragarna hittar hela tiden nya metoder, säger han.
– Vi varnar också våra kunder på hemsidan för "spoofing" som det kallas när man uppmanas att ringa upp ett nummer.
Polisens nationelle säkerhetsexpert, Jan Olsson, menar att bankerna är rädda för att varna för den här typen av brott med risk för att det egna varumärket svärtas ned.
Laurence Westerlund på SEB säger:
– Det ligger i bankernas intresse att inte utsättas för den här typen av brott Vi har ett bra samarbete med polisen.
Westerlund uppmanar Agneta Lindh att ta kontakt med sin bank igen för att försöka få ett svar på om hon kan få tillbaka sina pengar.