Boende vittnar om postkaos i Högdalen
Uppdaterad 2016-10-05 | Publicerad 2016-08-07
"Jag får agera postmästare ofta"
Grannens post i brevlådan, försenade paket och känsliga myndighetsbrev på elementen i portingången.
För de boende i ett av hyreshusen på Skebokvarnsvägen i Högdalen hör felutdelad post till vanligheten.
– Det känns obehagligt att andra kan läsa min post eller kanske bara kastar den, säger boende Nasser Khalifa-Ali.
Felutdelningen på adressen på Skebokvarnsvägen i Högdalen i Stockholm har pågått i flera år berättar 42-årige Nasser Khalifa-Ali, som bott i huset sedan 2007. Men det var i samband med ett soff-köp som bägaren rann över.
Trots flera veckors väntan kom aldrig inbetalningsavin med posten och när han kontaktade företaget hade de skickat ut inbetalningen för flera veckor sedan.
I stället fick Nasser uppgifterna på telefon så att han kunde betala fakturan i tid. I förra veckan hittade han slutligen brevet – öppnat, på elementet i portingången.
– Det är frustrerande och gör mig arg. Jag vill inte att andra ska läsa känsliga saker om mig eller se lönespecifikationer och skattepapper. Samma sak gäller ju för mig. Varför ska jag behöva få rättegångspapper eller kronofogdebrev från andra i min brevlåda?
Läggs på elementet
Enligt Nasser hör det till vanligheten att posten läggs vid ingången på elementet eller att någon vänlig granne kommer över och ringer på.
– Numera är jag så orolig att posten inte ska komma att jag ändrat alla mina inbetalningar till autogiro eller e-faktura. Jag vill inte hamna hos Kronofogden på grund av detta. Hur ska jag veta om grannarna faktiskt lämnar min post i min brevlåda eller bara kastar den?
Nasser säger att han flera gånger varit i kontakt med både Postnord och Bring Citymail, som delar ut post i området, och som lovat att bli noggrannare. Han har även konfronterat postutdelarna.
– De sa att de har ett vikariat och gör så gott de kan. Visst är det mänskligt att fela men detta har hänt så många gånger nu att det inte är okej. I detta nu ligger det faktiskt ett brev från Kronofogden på elementet.
"Agerar postmästare ofta"
Aftonbladet har även pratat med flera andra boende i huset som också känner till problemet. En av dem är 89-årige Kjell Redmo som säger att posten hamnar fel minst några gånger i veckan.
– Det stämmer att jag får agera postmästare ganska ofta, säger han.
Att det blir fel tror han beror på att utdelarna inte hittar rätt namn på dörrarna och att det slarvas mycket, vilket han tycker är olyckligt.
– Breven som hamnar i min brevlåda utgår jag ju från är till mig och är man inte uppmärksam riskerar man ju att öppna någon annans post.
Kjell har vid flera tillfällen därför fått tejpa ihop breven igen och ge sig ut i trapphuset för att leta rätt på mottagaren.
– Det var bättre förr. Då var det nästan aldrig problem med posten.
"Känner inte till problemet"
Postnord, som är den dominerande postoperatören i Sverige, känner inte till att det ska ha varit problem med deras postutdelning.
– Vi har inga meddelanden från kundtjänst om klagomål eller störningar på den adressen senaste tiden, säger produktionsområdeschefen Erik Fogelström till Aftonbladet.
Då ordinarie produktionsledare i Bandhagen har semester kan han inte svara på om det inkommit klagomål tidigare. Han säger dock att även Postnord kan fela, men att mottagarna i så fall ska höra av sig.
– Även om vi inte har fått några indikationer på att vi skulle ha misslyckats med att dela ut post i det här området så vill vi att man hör av sig till kundtjänst om man har klagomål eller upplever problem. Då kan vi kontakta det aktuella kontoret som i sin tur kan kontakta postmottagaren och på så sätt göra något åt saken.
Hur ser ni på att känslig post kan hamna i andras brevlådor eller läggas vid porten?
– Om vi inte hittar postmottagaren lämnar vi aldrig någon post i trappuppgången utan tar alltid tillbaka den och försöker på nytt igen.
John Eckhoff, presschef på Bring Citymail, har inte heller hört att det skulle ha varit problem med deras utdelning på adressen under flera år. Dock bytte man sorteringsmaskin nyligen, vilket ledde till några klagomål.
– I samband med det fick vi in fem klagomål från området men inget var från just den adressen.
Även City Mail vill att mottagarna ska höra av sig vid problem.
– Det är viktigt att vi får reda på om något är fel så att vi kan göra rätt. Hantering av post sker i många steg, vilket kan leda till mänskliga och maskinella fel, men vi jobbar alltid för ett så bra system som möjligt.