Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Orsakar en månads försening om året

Publicerad 2013-03-10

Förra året orsakade kopparstölderna två timmars förseningar på järnvägen - varje dag.

– Kostnaden som stölderna orsakar blir enorma för samhället, Sten Vickberg, säkerhetschef på Trafikverkets underhållsenhet.

Metallstölderna är ett snabbt ökande problem. Förra året drabbades järnvägsnätet av 318 kopparstölder. Det är 50 fler än året innan.

– Det har varit problem under ett antal år men det har eskalerat under de senaste två, tre åren, säger Sten Vickberg.

Stölderna utmed Trafikverkets 1 100 mil järnväg orsakade 45 000 förseningsminuter förra året.

I klartext: Tågen stod still en hel månad.

Tillsatt en nationell grupp

Den sammanlagda samhällskostnaden i form av utebliven arbetstid, försenade leveranser, missade möten och tågbyten uppskattas till en halv miljard kronor om året.

Problemet är globalt. Sett i ett internationellt perspektiv är Sverige inte ens särskilt hårt drabbat.

– Vi har tillsatt en nationell grupp som jobbar med att komma tillrätta det här problemet, säger Sten Vickberg.

Västra Sverige hårt drabbat

Hårdast drabbat när det gäller stölder är järnvägsnätet i västra Sverige. Men räknat till förseningar är det södra Sverige som drabbats värst det senaste året. Förra våren stals så mycket kopparkabel utmed järnvägen i Småland att 70 tåg mellan Alvesta och Nässjö fick ställas in.

Övervakningskameror och skärpt bemannad bevakning på de mest utsatta platserna är en åtgärd.

Högre krav

Att byta dyr koppar mot billigt aluminium är en annan åtgärd.

– Koppar har bättre ledningsförmåga, men görs aluminiumkablarna tillräckligt tjocka får de samma egenskaper. Men metallvärdet är betydligt lägre, säg 8-10 kronor kilot jämfört med 50 för koppar, säger Sten Vickberg.

Vid årsskiftet infördes dessutom så kallad omvänd skattskyldighet vid handel med metall, med krav på större redovisningsskyldighet för skrothandlare som köper metall.