Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Pengabrännandet – en världsnyhet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-06

Världsnyhet Nu skriver media över hela världen om de grillade pengarna i Almedalen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Hon sa att pengarna ”inte ens räckte till en helsida i en kvällstidning”.

Men Gudrun Schyman fick betydligt mer än så för de 100 000 kronorna hon brände upp i morse.

Pengabålet är en världsnyhet.

Turkiska Hürriyet skriver om det.

Australiensiska Herald Sun likaså.

Och även på anrika ekonomitidningen Forbes är nyheten uppslagen stort.

”Absurt och desperat”

Nu skriver hela världen om Gudrun Schyman och hennes tilltag i morse, när partiledaren brände 100 000 kronor för att påvisa orättvisorna i löner mellan män och kvinnor.

– Det här kan tänkas absurt och desperat. Och det är det, särskilt för kvinnorna. För att få ändring gör vi den här manifestationen, sa Gudrun Schyman när hon släppte de första hundralapparna på grillen.

”Många blir provocerade”

Minuter senare var 100 000 kronor borta – och under dagen har kommentarer och synpunkter rasat in från läsare. Några hyllar tilltaget, men många är djupt kritiska. Något som partiledaren förstår.

– Jag är medveten om att många blir provocerade och jag vet att det finns många hål att stoppa i, men vi fick pengarna för att arbeta politiskt för förändringar i verkligheten, förändringar som gör slut på den systematiska lönediskrimineringen. Jag hoppas att alla som är provocerade av att vi eldat pengar blir lika provocerade av att kvinnor förlorar 100 000 kronor i minuten så länge vi fortsätter att ha lön efter kön, svarar partiledaren.

”Mest effektiva sättet”

Hon tillade att den summan inte skulle bekosta ens en helsidesannons i kvällstidningarna.

– Vi tror att det mest effektiva sättet att få uppmärksamhet kring den här politiska frågan var att göra på det här sättet, säger hon.

Och nu – bara några timmar efter pengabålet och medan debatten om det var rätt eller fel fortfarande är i full blom – kan man alltså åtminstone konstatera följande:

Turkiska Hürriyet, amerikanska Forbes, NPR och Yahoo, franska Le Figaro, australiensiska Herald Sun, brittiska Belfast Telegraph, finska Talous Sanomat och ryska Lenta Ru har alla uppmärksammat tilltaget.

…Bara för att nämna några.

Hur mycket det skulle kosta att få annonsplats hos dem alla är okänt.