Karl vann mot Skandia – fick 2,5 miljoner

Publicerad 2013-11-26

Karl hade svårt att jobba på grund av epilepsimedicinerna.

Hans läkare föreslog deltidsjobb, men försäkringsbolaget Skandia höll inte med.

Först när han hotade med stämning fick Karl ersättning – på 2,5 miljoner.

Karl har medfödd epilepsi, som första gången tog sig i uttryck genom ett anfall så kraftigt att han vaknade upp på sjukhus.

Då var han tolv år gammal.

Under hela barndomen omfattades hans livslånga primärgeneraliserade epilepsi av barn- och ungdomsförsäkringen som Karls föräldrar tecknat hos Skandia.

– Men även då har min mamma berättat att försäkringsbolaget aktivt försökte få henne att byta försäkringsform när det gällde mig, säger Karl.

Medicinen han äter för epilepsin har gjort att anfallen har försvunnit – men de har en baksida.

Helt utmattad

När Karl började jobba märkte han hur trött han blev. De starka tabletterna motar inte bara bort epilepsin, de har också en effekt som kan jämföras med sömnmedel.

– Jag hade svårt att koncentrera mig, efter en hel arbetsdag var jag helt utmattad.

Till slut såg både han och arbetsgivaren på IT-företaget där han jobbar att det inte gick att jobba 100 procent. Hans överläkare skrev ett intyg om att Karl var oförmögen att arbeta mer än 50 procent, och att denna yrkesmässiga invaliditet skulle fortsätta livet ut.

Karl skickade då en begäran om förvärvsmässig invaliditetsersättning till sitt försäkringsbolag Skandia, tillsammans med sitt läkarintyg, för att få ersättning för den tid han inte kunde arbeta.

Avslog begäran

Men Skandia hade en egen läkare som bedömde Karls epilepsi. Han tyckte att Karl var i princip frisk, och försäkringsbolaget avslog begäran.

”Någon utbetalning av förvärvsmässig invaliditet kommer därmed inte att ske”, står det på deras beslut från 2010.

Men Karl gav inte upp.

Han började leta efter en advokat för att fråga om försäkringsbolaget verkligen kunde bestämma om han var frisk eller inte. Till sist hittade han en jurist som var specialist på just försäkringsfrågor.

– Vi lämnade in en stämningsansökan mot Skandia om att jag visst uppfyllde kraven för villkoren. Jag hade ju genomgått de läkarundersökningar som fanns att göra och alla intyg pekade på att jag aldrig kommer att bli bättre och kunna arbeta heltid.

2,5 miljoner kronor

Genom rättskyddet i hemförsäkringen täcktes 80 procent av hans advokatkostnader in.

Men processen blev inte långdragen. Skandia valde förlikning 2011, visar de dokument som Aftonbladet har tagit del av.

Karl fick 60 basbelopp av försäkringsbolaget. Sammanlagt blev det 2,5 miljoner kronor.

På det: ränta på ungefär 400 000 kronor.

– Det straffade sig hårt för dem att inte betala ersättningen från början, säger Karl.

Gunnar Olsson, chef på Konsumenternas försäkringsbyrå säger att det är väldigt ovanligt att försäkringsbolag går med på förlikning.

”Gjort fel”

– Det är anmärkningsvärt. Det är ytterst sällan som kunden får rätt i domstol. Försäkringsbolagen är väldigt proffsiga. Men då måste det handla om att de har gjort fel, helt enkelt.
Det är vanligare att försäkringsbolagets egna kundombudsman ändrar ett beslut. Det händer i 20 procent av striderna som kunder för mot försäkringsbolag, enligt Gunnar Olsson.

– Då kan man undra hur ofta de gör fel, eftersom de ändrar så pass många beslut. Det är förstås en bra fråga.

Hans råd är alltid: Är du missnöjd med försäkringsbolagets beslut – klaga.

Aftonbladet har sökt Skandia för en kommentar. Presschefen Jonas Collet uppgav under måndagskvällen att man måste sätta sig in i ärendet först och avstod därför från att kommentera.