Stor indisk-fransk marinövning i Kinas skugga
Publicerad 2019-05-10
Med hangarfartyget Charles de Gaulle som tyngsta pjäs har Frankrike och Indien satt igång den största gemensamma marina övningen hittills.
Detta mot bakgrunden av Kinas allt mer aggressiva beteende till havs.
Övningen startade på fredagen och går av stapeln i vattnen utanför kuststaten Goa i västra Indien. Indiska oceanen är transportled för huvuddelen av handeln – inte minst av olja – mellan Europa, Mellanöstern och Asien och under fartygen ligger mängder av strategiskt viktiga kommunikationskablar på havsbottnen, som i sin tur har stora olje- och gasfält.
"Mer stabilitet"
Pekings stora infrastrukturprojekt kallad den nya sidenvägen för handel byggs nu genom länder bland annat väster om Kina. Och eftersom landet mer aggressivt har börjat hävda sina territoriella, ekonomiska och politiska intressen till havs längre österut är det logiskt att årets upplaga av den fransk-indiska marinövningen är den största hittills.
– Vi tror att vi kan ge mer stabilitet till en region som är strategisk, som har stora insatser, i synnerhet för internationell handel, säger konteramiral Olivier Lebas som för befäl över övningens franska fartyg.
Övningen är nummer 17 i ordningen. I år deltar tolv ytfartyg och ubåtar – sex från vardera land.
"Kanske är dubbelt"
Det största är den nyligen moderniserade Charles de Gaulle, den franska flottans enda hangarfartyg. Rad efter rad av stridsflygplan av typen Rafale står uppställda på fartygets 261 meter långa start- och landningsbana.
Konteramiral Didier Maleterre, befälhavare för Frankrikes sjöstridskrafter i hela regionen, säger att kinesiska fartyg uppträder mer aggressivt närmare hemlandet än längre västerut i Indiska oceanen.
Ingen av militärerna vill direkt peka ut Kina. Men samtidigt som Maleterre nämner att den nya sidenvägen har "i huvudsak ekonomiska avsikter" tillägger han också att syftet "kanske är dubbelt".