Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Hantverkare får flest klagomål

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-12

Toppar konsument- vägledningens klagolista

Problem med hantverkare leder till flest klagomål i Värmland.

– Folk är missnöjda med arbetet eller oense om priset, säger Jolanda Girzl, konsumentvägledare på kommunen.

Jolanda Girzl, konsumentvägledare vid Värmlands kommun.

Hittills i år har över 4 000 värmlänningar hört av sig till kommunens konsumentvägledare för att klaga. De flesta anmälningarna rör boendet och bland dem ger hantverkarna upphov till flest klagomål.

– Ofta uppstår oklarheter när man bara har muntliga avtal med hantverkare. Vi brukar råda konsumenterna att alltid göra skriftliga avtal för att kunna bevisa exakt vad man kommit överens om.

Skriftliga avtal med hantverkare

Jolanda Girzl tipsar personer som ska beställa hantverkartjänster att ladda ner det så kallade RO-formuläret på konsumentverkets hemsida som är avsedda för avtal mellan hantverkare och privatpersoner.

Efter boendet klagar Karlstadsborna helst på telefoni.

– Många anmälningar gäller försäljning av telefoner och abonnemang på gatan. Vad många inte vet är att ångerrätten inte gäller vid gatuförsäljning. Andra klagomål handlar om folk som tackat nej till ett erbjudande men sedan ändå blivit kund, säger Jolanda Girzel.

Arbetar förebyggande

Hon och de andra konsumentvägledarna arbetar aktivt med att få folk att kontakta dem innan det uppstår problem.

– Vi vill att folk ringer oss innan de ska renovera badrummet eller sälja huset. På så sätt kan många problem undvikas, säger Jolanda Girzel.

I Karlstad har deras arbete haft effekt. Den största delen av Karlstadsbornas ärenden gäller information och inte klagomål.

– Det är en mycket positiv utveckling. Vi hoppas att vi får se den förändringen även i övriga Värmland.