Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Lägre lärarlöner i ”sämre skolor”

Publicerad 2012-10-23

Nu växer raseriet mot nya systemet. "Konsekvenserna ytterst allvarliga"

MISSNÖJDA "Det är inte fröknarnas fel att en del har det svårt. De är duktiga och snälla", säger Viktoria Gregorova, 10, elev på Nybohovsskolan, där lärarna får sämre lön för att eleverna inte visar toppresultat.
Lärare från vänster: Carina Johansson, Simon Sandström, Jerker Dahlin.
Elever: Isa Eriksson, 11, Filit Aytar, 10, Albin Mörfelt, 12, Rebecka Skymne, 11, Viktoria Gregorova, 10.

Skolor med duktiga elever – högre lön åt lärarna.

Skolor där fler har svårigheter – sämre lärarlöner.

Nu växer ilskan över det nya systemet.

– Vi jobbar med barn, som inte går att mäta som produkter, säger läraren Jerker Dahlin.

Förra veckan kom beskedet till Stockholms lärare. Ett nytt system för lön har införts. På skolor som Adolf Fredriks musikklasser och Äppelviksskolan, där eleverna visar goda studieresultat, ska lärarna få 4,7 procents löneökning.

Lärare på skolor där eleverna har det svårare får bara 3,7 procent.

”Katastrofalt”

Jerker Dahlin, slöjdlärare på en av de ”sämre” skolorna, Nybohovsskolan, slänger ner utbildningsförvaltningens besked i bordet och beskriver frustrationen.

– Det här är katastrofalt. Vi jobbar med barn, som inte går att mäta som produkter.

Kollegan Carina Johansson, lågstadielärare, fyller i:

– Barn har ju helt olika bakgrund, och mycket av deras resultat beror på det. Vi har en härlig blandning av barn här, där vissa har lätt för sig, vissa har sociala problem, vissa är nyanlända och inte kan ett ord svenska. Vi sliter och jobbar, och så får man höra att vi ska få sämre lön.

Segregerar mer

Idrottsläraren Simon Sandström är lika upprörd:

– Man blir ledsen och besviken. Det här riskerar lärarflykt från de skolor där de bästa pedagogerna behövs allra mest.

Annika Sundelius, lärare på den privilegierade Adolf Fredriks musikskola, håller med – trots att hon får högre löneökning än genomsnittet:

– Principen är väldigt bakvänd. Det här segregerar skolor och elever ännu mer. Det är ett bedrövligt tänk ur jämställdhetssynpunkt. Jag vill gärna ha högre lön – men inte på bekostnad av dem som har det svårare.

”Ytterst, ytterst allvarligt”

Även Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, är upprörd:

– Konsekvenserna för samhället är ytterst, ytterst allvarliga, och de största förlorarna är de elever som mest behöver kompensation för sin bakgrund. Det är att stigmatisera de duktiga lärare som sliter på skolor där förutsättningarna inte är de bästa. Stockholms stad kan inte inse vad det här innebär.

Utbildningsnämnden hänvisar till att det nya systemet är ett förvaltningsbeslut. På utbildningsförvaltningen finns ingen tillgänglig för att kunna svara på Aftonbladets frågor.

I morgon samlas lärarrepresentanter för skolorna med sämre resultat, för ett protestmöte.