SJ:s nya motgång: försäljningen nere

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-28

Du kan inte köpa
biljett med kort

Motgångarna fortsätter för SJ.

Hela onsdagskvällen var det omöjligt att köpa en tågbiljett om man tänkt betala med kort – och kunderna har börjat tröttna på servicen

– Jag är urförbannad. De ger ju ingen information, dundrar Ingrid Bolmgren som på torsdag morgon ska åka till Malmö.

Är det inte vinterkyla, så är det extremhetta och nu – inga sålda biljetter alls.

Sedan 18.00 på onsdagen har det varit omöjligt att köpa biljett via SJ:s hemsida eller automater om man haft för avsikt att betala med kontokort.

Ingen prognos

– Det är ett stopp i kortbetalningen som påverkar så att det inte går att betala. De håller på och felsöker just nu, men vi har inte fått någon prognos när det ska vara färdigt, säger Dan Olofsson vid SJ:s presstjänst.

Ingrid Bolmgren besökte Centralstationen i Stockholm på onsdagen för att köpa en biljett till Malmö dagen efter – men kunde inte få någon hjälp.

– De i kassan visste inte vad problemet var. De tyckte jag skulle komma tillbaka hit i morgon på vinst och förlust, säger Ingrid till Aftonbladet.

Mer än fyra timmar för sent

Det är inte första gången som hon blivit besviken på SJ.

– Jag har suttit fast på tåget i över fyra timmar en gång. Jag skulle vara framme vid åtta på kvällen, men vi var i Malmö kvart över tolv.

– Jag är urförbannad. De verkar inte heller ha någon policy vad gäller information och klagomål och deras informationsavdelning är under all kritik. De borde skickas på charmkurs, säger Ingrid Bolmgren.

Enligt SJ:s presstjänst ska det fortfarande gå att köpa biljetter på tågen, då de inte påverkats av problemen.

Vid 21.50 hade problemet lokaliserats och servrarna startats om och enligt SJ skulle det återigen vara möjligt att köpa biljetter. Vad felet berodde på var fortfarande inte känt.