Tågförseningar kan ge böter
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-03
SJ och Trafikverket kan tvingas betala kraftiga böter om inte tågtrafiken fungerar, föreslår regeringen.
– Människor måste kunna lita på att tåget kommer och går när det ska, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson till Sveriges Radio.
Tågbolagen och tågoperatörerna kan tvingas böta kraftigt om tågtrafiken fungerar dåligt och inte håller tidtabellen, föreslår regeringen.
Några summor är inte klara ännu, men enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson ska det vara kännbara belopp.
"Tågoperatörerna ska göra allt"
– Tågoperatörerna ska göra allt för att tågen ska fungera, annars får man straffavgift om man inte levererar det man kommit överens om. Det brukar vara ganska bra att införa straffavgift om man inte levererar bra spår eller inte skött underhållet, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson till SR.
Kännbara summor
Rent konkret innebär idén att Trafikverket skulle tvingas betala till tågbolagen om inte växlar eller ljussignaler fungerar. Om SJ:s tåg däremot blir stående ute på banan och hindrar annan trafik på grund av dåligt underhåll så ska bolaget betala straffavgift till staten, utöver de vanliga ersättningarna till resenärerna.
Tydliga regler ska visa vem som bär ansvaret så att ingen ska kunna skylla ifrån sig.
SJ: "Vi har gjort läxan"
På SJ välkomnar man regeringens förslag.
– Vi är jättepositiva till allt som förbättrar läget för tågresenärerna i Sverige. Det här är ett sätt att förbättra kvaliteteten generellt, säger presschef Dag Rosander.
Budskapet om böter möter han med ro – eftersom SJ just nu genomför ett stort åtgärdsprogram.
– Vi känner oss ganska trygga att vi inte kommer att behöva betala ut mycket. Om det blir en likadan vinter som i fjol så blir det betydligt bättre ställt med tågen. Vi har gjort läxan, säger Dag Rosander.
Regeringens förslag ska nu ut på remiss till berörda instanser.