Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Svårt att få rätt mot försäkringsbolag genom ARN

Publicerad 2013-11-26

Den som är missnöjd med försäkringsbolagets beslut kan få det omprövat.

Men allt färre har fått hjälp genom Allmänna reklamationsnämnden, visar statistiken.

– Det hänger naturligtvis ihop med att försäkringsbolagen har blivit proffsigare på att hantera klagomål, säger Gunnar Olsson, chef på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Rådgivningsinstansen där han jobbar ger vägledning till människor som vill få beslut från försäkringsbolag omprövade.

I första hand kan man vända sig till försäkringsbolaget för att få beslutet förtydligat. I nästa steg har försäkringsbolag en kundombudsman.

Försäkringsbolagen har också ett utredningsansvar gentemot kunden.

– De ska reda ut och förklara. De har också en laglig skyldighet att betala korrekt ersättning, även om du skulle ha råkat begära för lite, säger Gunnar Olsson.

Ungefär 20 procent av ärenden ändras hos kundombudsmannen, är uppskattningen från Konsumenternas försäkringsbyrå.

Nästa steg därefter är att vända sig till Allmänna reklamantionsnämnden, ARN.

Sällan man får rätt

ARN tar inte upp bevisprövning, men kan ompröva fall.

Det händer dock inte särskilt ofta att kunden får rätt.

Andelen i procent där kunden fått bifall av ARN i försäkringsfrågor ligger på 13 procent för 2010, på 15 procent för 2011, och på 11 procent för 2012.

– Bifallen är låga på försäkringsärenden eftersom försäkringsbolagen oftast har gått igenom ärendena innan de hamnar hos oss. Men jag kan inte se någon direkt anledning till det minskade antalet bifall annat än att det går lite upp och ner över åren, säger Cecilia Blomqvist, områdesansvarig beredningsjurist.

”Proffsigare”

Gunnar Olsson tycker däremot att anledningen är solklar.

– Det hänger naturligtvis ihop med att försäkringsbolagen har blivit proffsigare på att hantera klagomålen. Jag kan inte se någon annan förklaring.

Däremot har fler blivit bättre på att kräva omprövning av försäkringsbolagens beslut.

–  Folk har blivit mycket mer medvetna och ifrågasättande, det kan man lugnt säga. Människor ser inte försäkringsbolaget som en auktoritet på samma vis som man gjorde förr.