Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Nya problem med Telias e-post

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-11

Tusentals kunder kan inte logga in på sina konton

Problemen med Teilas e–post fortsätter.

Under måndagen drabbades företaget återigen av ett tekniskt problem och tusentals kunder kunde inte skicka mejl.

– Det är oerhört beklagligt, säger Malin Persson pressansvarig för driftfrågor på Telia.

Störningarna upptäcktes vid elvatiden på måndagen. Ett stort antal kunder hade problem med att logga in och kom inte åt sina mejl.

Enligt Telia var en sjättedel av alla svenska e-postkonton drabbade.

– Det är svårt att säga en siffra, men det kan röra sig om tiotusentals kunder, säger Persson.

Kunderna riskerade dock inte att bli av med några mejl, utan hade bara problem med att logga in på sina konton. Företaget uppmanade därför sina kunder att inte byta lösenord eller försöka skapa nya e-postadresser under dagen.

– Vi hoppas att problemen är lösta till 15 i eftermiddag, men vi kan inte med säkerhet säga att problemen är lösta då. Vi har ett stort antal tekniker och experter som jobbar med problemet, sa Persson vid lunchtid på måndagen.

Under eftermiddagen meddelade hon att problemet var löst, men att det fortfarande kunde finnas störningar på vissa konton.

Telia har haft stora problem med sin e-post den senaste tiden. Under nyårshelgen kraschade en server och cirka 300 000 kunder blev utan e-post.

Prislappen för den kraschen hamnade på cirka 60 miljoner kronor.

Enligt Telia kommer måndagens störningar inte att bli lika dyra.

– Problemen i dag har inte samma dignitet som tidigare, men självklart är det alltid beklagligt när sådana här saker inträffar, säger Persson.

Hur tror du det här påverkar ert förtroende bland kunderna?

– Av tidigare erfarenheter vet vi att det här är ett problem för vårt varumärke. Men vi gör allt vi kan för att kunderna inte ska tappa förtroende för oss och lägger ner stora resurser för att sådana här saker inte ska inträffa.