Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Mmm ... vilken momsig nyhet

Publicerad 2012-01-03

Den nya krogmomsen pressar matpriserna

Restaurangmomsen har halverats.

Nu sänker både snabbmatskedjor och finkrogar priserna.

– Inte en krona ska gå till Caymanöarna, säger Björn Källström, vd på Pizza hut.

Riksdagen storsatsar på sänkt krogmoms. Men på årets första arbetsdag höjde ledamöternas egen personalmatsal, Sabis, lunchpriset från 76 till 80 kronor. Tvärtemot många andra – enligt Aftonbladets rundringning.

Flera stora restaurangkedjor, snabbmatsrestauranger och finkrogar har nu sänkt sina priser. På O’Learys restaurang vid Liljeholmstorget i Stockholm har nya menyer tryckts upp. Priserna är nu ungefär fem procent lägre än förra året.

Fler anställda

– Det är många kunder som blivit glatt överraskade i dag. Förutom att sänka priserna har jag också anställt ytterligare ett lunchbiträde, säger platschefen Patrik Westerholm.

En klassisk cheeseburgare som tidigare kostade 145 kostar numera 129.

– Det kanske inte låter så mycket. Men om inte momsen hade sänkts hade vi höjt priserna, säger han.

Notan för reformen är 5,4 miljarder kronor, bara i år. Tanken är att den ska ge åtminstone ett par tusen nya arbetstillfällen. Skatteverket har nu fått i uppdrag av regeringen att granska branschen för att se hur sänkningen påverkar momsfusk och andra skattefel.

– Vi får helt enkelt se hur det slår ut. Det är för tidigt att sia om ännu, säger myndighetens nationella samordnare Conny Svensson.

Flera av Stockholms dyraste krogar har också justerat sina menyer efter nyårshelgen.

”Vi är fullbokade”

– Jag sänker priset med hela momssatsen, tolv procent, på alla mina nio restauranger, säger stjärnkrögaren Melker Andersson.

Likadant gör Mathias Dahlgren som driver Matbaren och Matsalen på Grand hôtel.

– Jag sänker priserna med 12 procent på Matbaren men behåller dem på Matsalen för att kunna nyanställa.

Sturehof vid Stureplan tänker dock annorlunda:

– Vi har redan fullbokat så gott som varje dag. Att sänka priserna påverkar inte våra gäster. Vi tänker lägga pengarna på nyanställningar och nyetableringar i stället, säger Stefan Söderman, vice vd på Sturehof AB.