Miljardklicket
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-29
I dag spenderas mångmiljardbelopp på e-handel.
Så mycket att dagen kallas ”Maniska Måndagen” i brittisk press.
Ingen annan dag på året handlar vi för samma summor på nätet som just i dag.
– Det rör sig om väldigt mycket pengar, säger Jonas Arnberg på Handelns Utredningsinstitut (HUI).
Det är måndag och sista lönen innan jul har precis trillat in.
Dags att vara ute i god tid och nätshoppa klappar, måhända?
Tänker du så är du inte ensam. Det är stora summor som rör sig i cyberrymden i dag.
Mest på lunch
Vi pratar om 244 miljoner kronor bara i Storbritannien.
I timmen, alltså.
Enligt prisjämförelssajten Kelkoo kommer britterna när den här dagen är till ända att ha handlat julklappar online för sammanlagt 5,8 miljarder kronor. Flest köp görs mellan klockan 13 och 14, samt vid 19-tiden i kväll.
– Cybermåndagen är den absolut viktigaste dagen i en e-försäljares kalender, säger Richard Stables, vd för Kelkoo.
7 000 kr per svensk
Kelkoos undersökning om julhandeln visar att britterna kommer att lägga mer än en femtedel, 22 procent, av sin julbudget på nätprylar.
Enligt Jonas Arnberg på Handelns Utredningsinstitut (HUI), finns inte en liknande siffra uträknad för Sverige.
– Men vi är inne i den mest intensiva e-handelsperioden, säger han.
– Det rör sig om väldigt mycket pengar, ett antal miljarder.
HUI:s prognos för årets julhandel är att svenskarna kommer att spendera drygt 65 miljarder, vilket är en ökning på tre procent jämför med 2009.
Det innebär att varje svensk i genomsnitt köper varor i december för 6 900 kronor.
Teknik populärast
Enligt undersökningen är det teknikprylar som handlas absolut mest i dag:
Ipod Touch, Ipod Nano, nysläppta spel som Call of Duty: Black Ops och Gran Turismo 5. Samt, naturligtvis, årets julklapp 2010: surfplattan.
Anledningarna till att allt fler handlar sina julklappar på nätet är många, enligt undersökningen. Vet man vad man vill ha kan priset ofta vara billigare och man får hem prylarna i brevlådan.
Men även att slippa köerna i affärerna var en anledning som 71 procent av de tillfrågade angav som ett svar på varför de handlade på nätet.