Hur påverkas lärandet av distansundervisning?
PODD Forskaren förklarar
Publicerad 2021-05-17
Lyssna: iPhone Acast Spotify
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen
”Coronapandemin har rubbat ungas utbildning i en historiskt stor omfattning” sa FN:s generalsekreterare António Guterres i somras.
Att stänga skolan eller inte har varit ett hett debattämne i Sverige. Medan gymnasier och högskolor till största delen har bedrivit undervisning på distans har de allra flesta grundskolor hållit öppet.
I andra länder har läget sett mycket annorlunda ut – faktum är att skoldörrarna har slagits igen för cirka en miljard barn och ungdomar under coronapandemin. I vissa länder har skolorna fortfarande inte öppnat.
Att det här påverkar eleverna på många olika sätt är förstås alldeles uppenbart.
Vad säger forskningen om hur distansundervisning påverkar elevernas kunskapsinhämtning?
Vilka elever är mest utsatta?
Och vad kommer vi att se för långvariga effekter?
Det pratar vi om i Aftonbladet Daily.
Gäst: Per Engzell doktor i sociologi och forskare vid Stockholms universitet samt University of Oxford i England.
Programledare: Olivia Svenson.
Aftonbladet Daily är en daglig podcast som sammanfattar och fördjupar aktuella nyhetshändelser och samtidsfenomen. Varje vardag intervjuar vi experter och reportrar för att ge en lite större bild av de nyheter som dominerar flödet.
Avsnitten släpps 04.00 varje morgon och man kan prenumerera i alla podcast-appar som till exempel Podcaster, Spotify eller Acast. Om man följer Aftonbladet i sin smarta högtalare kan man dessutom få Aftonbladet Daily direkt i sitt nyhetsflöde.
Aftonbladet Daily görs av Olivia Svenson, Marcus Ulvsand och Jenny Ågren.
Prenumerera på Aftonbladet Daily:
På iTunes
På Acast
På Spotify
Via RSS