”Vinnaren var på rätt plats vid rätt tillfälle”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-08

Att belöna bilder från läsare är en självklarhet för Aftonbladet.

– Våra läsare är i dag våra snabbaste nyhetsfotografer, säger chefredaktör Jan Helin.

Allt fler har kamera och läsarbilderna blivit en allt viktigare del av både tidning och webb.

– När något händer i landet är det mycket sannolikt att någon av våra 2,5 miljoner dagliga läsare är i närheten med en kamera. Det för nyhetsjournalistiken närmare läsarna och förnyar pressfotografiet på ett intressant sätt, säger Jan Helin.

– Vi är glada och tacksamma för alla bilder som vi får in via 71000 varje dag, det gör att vi tillsammans med våra läsare utvecklar Aftonbladet till en ännu bättre tidning och sajt.

Kommer läsarna att ersätta pressfotografen?

Jan Helin.

– Nej. Det intressanta är att läsarnas bilder också utvecklar och stärker pressfotografens roll. När bildflödet ökar, med läsarbilder och fenomen som Flickr och annat, ökar också behovet av en kvalificerad bildjournalistik. Jämför bilderna i tidningen i dag med för tio år sedan så ser du vad jag menar. Bildspråket har utvecklats enormt, säger Jan Helin.

Varje publicerad bild belönas med 710 kronor. Utses den till månadens bild får fotografen 7 100 kronor. Vinnarbilden för året ger 71 000 kronor.

”Rörlig bild växer”

Aftonbladets bildchef Anne Kindahl påpekar att även filmer tacksamt tas emot.

– Jag tror att läsarbilderna kommer att växa när det gäller rörliga bilder, säger hon.

Vad gör en bra läsarbild?

– Det är händelsen i sig, om det är en dramatisk händelse. Läsarna är oftast inte professionella fotografer. Helikopterrånet var ingen fantastisk bild, men det var en läsare som var på rätt plats vid rätt tillfälle.