Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

17 motorcyklister har dött i år

Publicerad 2013-07-16

En äldre man på mc som antingen kör av vägen eller krockar med ett mötande fordon.

Så ser den vanligaste typen av dödsolyckor bland mc-förare ut.

Hittills i år har 17 motorcyklister mist livet, enligt Transportstyrelsens statistik.

Antalet mc-förare blir bara fler och fler i Sverige. Från att ha varit kring 100 000 på 1990-talet är antalet drygt 300 000 i år, enligt uppgifter från Transportstyrelsen.

Den typiske mc-föraren är dock, tvärtom vad man kan tro, inte den unge fartglade mannen som just tagit körkort.

Så såg det ut på 1990-talet, berättar Jan Ifver, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Män i medelåldern

I dag är många mc-förare i stället i medelåldern. Enligt Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC, är snittåldern på en svensk mc-förare 52 år.

–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc. För 15-20 år sedan var det fler ungdomar som körde mc. Det kan vara en ekonomisk fråga, att man efter att ha skaffat familj och bil skaffar sig en mc som ett extra färdmedel, säger Jan Ifver.

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.

– Medelålders personer har betydligt längre körerfarenhet än yngre personer. Det kan göra att risken i trafiken minskar, säger Jan Ifver.

17 döda hittills

Vanligtvis beräknas omkring mellan 40 och 50 personer dö i mc-olyckor varje år. Förra året omkom 31 personer i mc-olyckor, att jämföra med 46 personer året före det. Även de som skadats svårt i mc-olyckor var färre 2012 jämfört med 2011, visar Transportstyrelsens statistik över polisrapporterade vägtrafikolyckor.

Hittills har 17 motorcyklister mist livet i trafikolyckor, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik, som sträcker sig fram till 15 juli 2013.

– Det är ett normalt tal, om man får säga så om olyckor. Men det kan ändras, vi vet att de flesta olyckor sker under juli och augusti, då mc-förare kör mycket, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på SMC.

Singelolyckor vanligast

Den vanligaste typen av olyckor där mc-förare är inblandade är singelolyckor. Men även mötande- och korsningsolyckor, likt den i Knivsta, är vanliga.

– Oftast handlar det om att andra förare inte ser mc:n eller missbedömer motorcykelns hastighet. I fallet med singelolyckor handlar det ofta om att mc-förare är oskyddade. Kör du bil kan du klara av en olycka i 70 kilometer i timmen utan att riskera livet. Krockar du i den farten med en mc blir du allvarligt skadad, säger Jan Ifver.

Råden till mc-förare i trafiken är tydliga.

– Kör med insidan av huvudet, kör inte över din förmåga, håll en rimlig hastighet, håll avstånd till framförvarande fordon, säger Maria Nordqvist.