Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Bengt fick betala 4 000 kronor för en resa han redan köpt

Publicerad 2022-05-30

Bengt Nylén, 75, och kompisarna skulle hem efter golfresan.

Då var Bengt plötsligt avbokad från flighten, men inte kompisarna.

– De tar den som lyckats få ett bra pris och bokar av, säger Bengt.

Bengt Nylén skulle på golfresa med sina vänner. Det var han som arrangerade resan åt sig själv och sina fem vänner. Bokningen gjorde gänget redan i fjol.

Bengt och vännerna hade bestämt sig för att åka till Dublin. De valde samma flyg men bokade biljetterna separat. Bengt var den enda som inte köpte ”plus”, de något dyrare biljetterna. Han blev också den enda i kompisgänget som bokades om.

PLUS: Konsumentverket: Då vill jag att man ska anmäla

Enligt SAS var planet överbokat – men Bengts vänner fick åka ner med samma plan.

– De plockade bort mig för att min biljett var några hundralappar billigare, det är jag säker på, säger han.

Han bestämde sig för att tacka nej till den ombokade resan dit, med lång mellanlandning, som han blivit erbjuden och ringde SAS för att meddela det.

Han ville däremot behålla SAS-hemresan från Dublin.

En bekräftelse av överenskommelsen kom kort senare på mejl.

Tvingas köpa biljetten igen

När golfsemestern närmar sig sitt slut får alla vännerna utom Bengt ett mejl om att checka in på hemresan. Han anar att något är lurt och kontaktar SAS ännu en gång.

PLUS: Konsumentverket: Då vill jag att man ska anmäla

Då får han veta att han blivit avbokad på flighten. För en ny biljett måste han lägga ut 4 023 kronor, en resa han egentligen redan köpt.

– De tar den som lyckats få ett bra pris och fått en billig biljett och så bokar de om den. Det är så dåligt, jag kommer att undvika SAS, som satt det här i system, säger han.

Bengt har kontaktat SAS flera gånger men ännu inte fått något svar om återbetalning.

SAS dementerar att det skulle handla om att tjäna mer pengar på biljetterna.

– Att det skulle göras ombokningar med systematik för att sälja dyrare biljetter kan jag kraftfullt dementera, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Följ ämnen i artikeln