Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Tomas Eneroth om nya EPA-regler: Höj hastigheten

”Det är fruktansvärt”

Publicerad 2022-10-15

På drygt två veckor har två allvarliga trafikolyckor med A-traktorer slutat med att tonåringar dött.

Snart kommer Transportstyrelsens utredning – vilket kan resultera i nya regler för EPA-chaufförerna.

– Det är oroväckande att se den ökningen i olyckor som vi har sett, säger avgående infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Antalet olyckor med A-traktorer, eller EPA-traktorer som det också kallas, har fördubblats på 2,5 år.

I går dog en tonårspojke i en olycka utanför Grebbestad, och tre tonåringar vårdas på sjukhus.

För två veckor sedan dog en ung kille och en ung tjej utanför Lidköping efter en frontalkrock med en lastbil.

– Jag kan bara säga att jag tycker det är fruktansvärt, vi ska ha hög trafiksäkerhet i Sverige, och vi är ett land som har låg dödlighet i trafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Den senaste statistiken gällande olyckor med A-traktorer togs fram för ungefär ett år sedan. Då hade det ökat kraftigt - från 146 stycken 2019 till 214 olyckor 2020.

Året därpå var det 200 olyckor –bara fram till augusti.

Den bakomliggande orsaken till ökningen tros vara en regeländring som Transportstyrelsen införde i juli 2020. Man tog då bort en del krav på hur A-traktorer ska vara konstruerade.

Nyckelfaktorn var att även elektroniska lösningar på att begränsa fordonens hastighet tilläts. Fördelen med beslutet är att man kan enklare kan bygga om moderna, trafiksäkra bilar till att bli A-traktorer.

Nackdelen? Polisen har sett att det blivit enklare att trimma fordonen.

– Trimmade A-traktorer är ett stort problem i samhället. De här fordonen körs av unga människor med ett mopedkörkort, som inte har mognad eller kunskap att ratta någonting som är en bil, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

En a-traktor, även kallad EPA-traktor. Arkivbild.

Regeländringarna har gjort att antalet A-traktorer har dubblerats. Men det går inte att säga om det är en större andel trimmade bilar i dag eller om det ökande antalet olyckor är kopplat till trimmade fordon.

– En del av de här fordonen är så demolerade att det inte går att ta reda på om de är trimmade eller inte, säger Mikael Andersson.

Vill se högre hastigheter

När antalet olyckor hade ökat i lite mer än ett år fick infrastrukturminister Tomas Eneroth upp ögonen för utvecklingen. Han tillsatte då en utredning förra hösten. Om två veckor ska Transportstyrelsen komma med sin analys.

– Att släppa på fler fordon och samtidigt acceptera fler olyckor är oacceptabelt. Den förändringen som skedde 2020 måste följas av ökade krav på förarutbildning och på trafiksäkerhet.

På hans önskelista finns också krav på säkerhetsbälte och en ökad hastighet, från 30 kilometer i timmen till 45.

– Nuvarande låga hastighet gör att man blockerar annan trafik - men dessutom stressas man så man kan bli pressad av vägen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth

Men det kommer inte bli han som ror den här utredningen i hamn.

Vem som tillträder som infrastrukturminister kommer offentliggöras i samband med M-ledaren Ulf Kristerssons regeringsförklaring i nästa vecka.

– Jag förväntar mig att den tillträdande regeringen agerar snabbt, då det är oroväckande att se den ökningen i olyckor som vi har sett. Vi vill inte se fler döda i trafiken.

Åtgärder för att få stopp på trimningen

Att höga hastighetsgränsen skulle också kunna bidra till att minska trimningen av motorer, hävdar Tomas Eneroth.

Han vill också se en straffhöjning när det kommer till att manipulera eller trimma motorer, exempelvis höjning av böter och att det skulle ta längre tid att ta ett körkort.

– Man måste å ena sidan glädjas åt att det finns ett motorintresse bland ungdomar, men å andra sidan säkerställa att det är tryggt och säkert.

Följ ämnen i artikeln