”Paolos” bryter med Paolo Roberto
”Vi är helt bestörta av det som har hänt”
Uppdaterad 2020-05-18 | Publicerad 2020-05-15
Matmärket ”Paolos” har avbrutit allt samarbete med sin frontfigur Paolo Roberto.
Vad produkterna nu ska heta är oklart.
– Om jag ska vara helt ärligt så har vi inte börjat fundera på det än, säger Ken Nygren som är kommunikationschef på Evanoff Group AB.
Mångsysslaren Paolo Roberto blir nu av med sitt eget matmärke ”Paolos”.
– Vi tog det beslutet så fort vi fick reda på vad som hänt, och att han gick ut och erkände, säger Ken Nygren som är kommunikationschef på Evanoff group AB, som äger största delen i ”Paolos”.
Under dagen har TV4, köket.se och RIX FM också brutit med tv-profilen. Ken Nygren menar att ”Paolos” avbryter alla samarbeten med Paolo Roberto, som varken kommer vara delägare eller verksam i företaget från och med nu.
– Vi ser oerhört allvarligt på den oförsvarliga handlingen och tar avstånd från både honom och och all form av brottslighet, säger han.
På ”Paolos” hemsida står det att produkterna representerar Paolo Robertos kärlek till Italien och intresse för matlagning. Vad som ska stå på burkarna och pastapaketen från och med nu är ännu inte klart.
– Vi är lika chockerade av det här som alla andra. Så om jag ska vara helt rak så har vi inte ens börjat fundera på det, men det är någonting vi får tänka på.
Stammisbutiken byter ut varor
På Ica Maxi i Nacka har långkornigt ris och snabbnudlar fyllt upp hyllorna där Paolo Robertos italienska matsortiment stod i morse. Butiken tog ett snabbt beslut när de fick reda på att tv-profilen köpt sex.
– Vi vill aktivt ta avstånd från den handlingen som det kommit fram att han utfört. Det känns inte bra att marknadsföra hans varumärke, Emma Nilsson Billefors, VD och handlare på Ica Maxi Nacka.
Ica Maxi i Nacka har haft ett stort sortiment av Paolos, bland annat för att de tycker produkterna är bra och att han är en profil i området. Vid flera tillfällen har han varit på plats själv och gjort reklam för produkterna, och är dessutom stamkund i butiken.
– Vi tog beslutet baserat på moralkompassen i handlingen. Det kändes helt rätt att ta avstånd från den här handlingen, det tydligaste vi kan göra som butik är att ta bort artiklarna i hyllan.
Ligger på lagret
Flera butiker har tagit samma beslut. Under eftermiddagen rapporterade TV4 om att Coop drar tillbaka samma sortimentet. Emma Nilsson Billefors och hennes kollegor tog beslutet lokalt i Ica-butiken. De agerade så snabbt de kunde i morse.
– Självklart utifrån att jag är en ung kvinna själv tycker jag att det är viktigt att ta avstånd ifrån det här, säger hon.