Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Störst i Sverige

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-07

... och allt fler läser Aftonbladet på nätet

Allt fler gör som du – läser Aftonbladet.

Samtidigt blir du allt mer sällsynt – som papperstidningsläsare.

Chefredaktören förklarar hur det hänger ihop.

Den senaste räckviddsmätningen från Orvesto visar att Aftonbladet fortsatt är Sveriges största tidning – alla kategorier. Men siffrorna visar också att allt fler läser digitalt, färre på papper.

– Läsarna byter vanor från print till digitalt. Vår ambition är att vara den svenska dagstidning som leder denna strukturomvandling, säger Jan Helin.

Digital utveckling

Och Aftonbladet har klarat sig mycket bra i omställningen:

– Aftonbladet går mycket bra tack vare en fokuserad utveckling av såväl journalistik som affär i de nya digitala plattformarna. Vi har haft månader i år med högre annonsintäkter digitalt än i papperstidningen. Det är unikt i Sverige, kanske till och med i världen.

Aftonbladet når dagligen 1 690 000 läsare på webben. Aftonbladet på papper når 1 121 000 läsare på vardagar och 1 145 000 på söndagar. Totalt läser 2,6 miljoner svenskar Aftonbladet i någon form varje dag. Tillväxten ligger i digitala medier.

– I dag är vi den enda dagstidning i Sverige som har fler läsare i digitala utgåvor än i print. Raketen är mobilen. Vi har i dag en halv miljon unika läsare varje vecka via mobilen. Det är den snabbast ökande plattformen för läsning av nyheter just nu, säger Jan Helin.

”Mysigt med tidningar”

Men du som nu valt att läsa Aftonbladet i vacker trycksvärta på papper behöver inte känna dig övergiven.

– Att vara störst handlar i dag om att ha flest läsare, oberoende av om utgåvan är tryckt eller digital. Men det är mysigt med papperstidningar. Ryktet om papperstidningens död är löjeväckande överdrivet.