Tar upp kampen mot clownen

Publicerad 2014-06-19

Glassdags Lasse Winås, 50 år och Luciana Winås, 7 år. "Vill man ha glass får man pröjsa, man har inget val", säger Lasse.

Det här kriget är allt annat än glassigt.

Men för svenskarna kan det innebära livet på en pinne.

Nu pressar glassjätten GB:s största konkurrent sina priser.

När GB:s Magnum lanserades 1989 kostade den 8 kronor och 50 öre. Nu får du punga ut med runt 22 spänn. Det tycker Lasse Winås, 50, och hans dotter Luciana, 7, är för mycket.

– Vill man ha glass får man pröjsa, man har inget val. Men det är inte billigt och jag tycker det har gått för långt. Det blir särskilt saftigt när min dotter också ska ha en, säger Lasse Winås.

Sia sänker priset

GB Glace har den svenska marknaden för styckglass i sin hand. De kontrollerar 80-90 procent, jämfört med närmaste konkurrenten Sia med drygt en tiondel av marknaden.

Nu sänker Sia priset på halva sitt sortiment så att ingen glass längre kostar över 20 kronor.

– Vi har passerat en punkt där folk tycker det är för dyrt att köpa glass, säger Rolf Frid, vd på Sia Glass.

Han fortsätter:

– Vi vill anpassa prisnivån efter folks plånbok och magar och värna om de konsumenter vi har så att de inte blir korv- och läskkonsumenter. Man får ganska mycket för en tjuga på en mack.

Väderdilemma

GB pressar upp priset för att täcka upp för somrar med dåligt väder, enligt Dan Isaksson, ledamot i branschorganisationen Föreningen svenska glasstillverkare.

– Stycksaksmarknaden är utsatt eftersom den är så väderberoende. Är det dåligt väder så säljer de ingen glass. Det är ett dilemma och de tar ut högre marginaler, säger han.

Han är kritisk mot hur GB:s ägare Unilever arbetar för att tjäna maximalt.

– Om man behöver tjäna mer pengar på en produkt så kan man antingen minska volymen eller höja priset. Unilever har de senaste åren gjort både och, säger Dan Isaksson till Dagens Industri.

"Stämmer inte att vi gjort glassarna mindre"

Men GB Glace har inga planer på att sänka priset - och slår tillbaka mot anklagelserna:

–Det stämmer inte att vi har gjort glassarna mindre. En Magnum Mandel, till exempel, är lika stor i dag som för 25 år sedan. Nyare Magnumvarianter kan däremot vara mindre än de äldre. Och vi höjer priserna i takt med att råvarupriserna ökar, säger Martin Sandén, produktchef för GB Glace till Dagens Industri.

ANNONS