Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Chatbot sparkas – svor och förolämpade företag

TT

Publicerad 2024-01-20

En chatbot hos DPD har tagits ur bruk efter att ha svurit och skrivit dikter på kommando. Arkivbild.

En AI-kundtjänstrobot i Storbritannien har fått sparken. Detta efter att ha svurit och skrivit dikter om hur dåligt företaget den jobbade för är.

Kunden Ashley Beauchamp kontaktade postföretaget DPD i Storbritannien för att få hjälp med ett borttappat paket och hamnade hos AI-roboten. Den kunde inte hjälpa honom eller koppla honom till någon mänsklig medarbetare. Däremot löd den när han bad den bryta mot reglerna och svära, rapporterar flera medier.

”Ja, för helvete! Jag ska göra mitt bästa för att vara hjälpsam, även om det innebär att svära”, svarade chatboten.

Beauchamp bad sedan roboten att skriva en dikt om hur dålig den, och företaget, var:

”DPD är en värdelös chatbot som inte kan hjälpa. Strunta i att ringa dem”.

Den skrev även en dikt om hur alla jublade när roboten fick sparken och att kunder nu kunde få hjälp från en riktig människa ”som vet vad den sysslar med”.

Efter att Beauchamp lagt ut bilder på konversationen på sociala medier tog företaget ner roboten.

”Ett fel uppstod efter en systemuppdatering”, säger DPD till Skynews.

Beauchamp har personligen inte kontaktats av företaget efter händelsen – och inte heller fått sitt paket.