Varnar för populära ”hälsodrycken”

Publicerad 2016-11-17

Inte så bra för hälsan som man tror, enligt norska livsmedelsverket.

Drycken marknadsförs som en hälsodryck och kan ofta ses i sociala medier i samband med träning och hälsa.

Men enligt en undersökning av norska Livsmedelsverket är aloe-vera inte så bra som det utlovas, skriver norska TV2.

I marknadsföringen av den populära aloe vera-drycken hävdar tillverkare att den är bra till allt från att ”rena levern” till att ”skapa inre balans” och ”stabilisera mag- och tarmkanalen”,

Men aloe vera-dryck är inte så bra som den verkar. I alla fall inte enligt norska livsmedelsverket som tillsammans med näringsbiologen Lise von Krog har granskat innehållet i nio populära aloe vera-drycker som finns på marknaden.

Slutsats: Dryckerna är helt onödiga, och kan i värsta fall vara farliga.

– Du kommer inte att vara friskare och fräschare för att du dricker detta. Men trots dess långa tradition finns det förvånansvärt lite vetenskapliga bevis, säger Steinar Madsen, medicinteknisk chef för livsmedelsverket.

”Har orsakat leverskador”

Enligt honom använder producenterna av drycken många konstiga medicinska påståenden i sin marknadsföring, som han som läkare inte kan förstå – som till exempel att drycken ska rena levern.

– Levern behöver inte rengöras. Levern är ett av de bästa organen i kroppen och renar sig själv utmärkt, säger han och fortsätter:

– Faktum är att det är raka motsatsen. Aloe vera som dricka har i vissa fall visat sig orsaka leverskador.

Han får stöd av Lise von Krog:

– Aloe vera kan störa vissa enzymer i levern och vara skadligt för kroppen, säger näringsbiologen.

Hon tillägger att det inte är någon idé att dricka aloe vera istället för läsk om man är rädd för sockerintaget eller kalorier – en del av dryckerna innehåller nämligen 21 sockerbitar och 190 kalorier per flaska.

Ändrar sin marknadsföring

Tillverkaren av aloe vera-drycken Pukka, som går att köpa i Sverige, har ändrat en del av sin marknadsföring efter undersökningen. De menar att den falska marknadsföringen har att göra med ett missförstånd mellan säljare och och producent. Vidare säger de att deras dryck inte ska innehålla den del av aloe vera-bladet som påverkar levern. Samma sak säger tillverkaren Nobe.

Följ ämnen i artikeln