Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Han avgör Saabs öde

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-01

GM:s Henderson – en erfaren ledare med band till Kina

Fritz Henderson, GM:s högste chef med en Saab 9-3 2005.

Fritz Henderson tog över GM när Obama tvingat bort företagets tidigare vd.

Uppdraget var enkelt: Rädda GM undan kollaps.

I natt avgör han om Saab ska fortsätta vara en del av GM, säljas eller läggas ner.

Frederick "Fritz" Henderson har General Motors i blodet. Hans pappa var försäljningschef i företaget och Fritz gick själv in i GM nästan omedelbart efter sin examen från Harvard.

Första jobbet var på ekonomikontoret i New York 1984. Sedan dess har karriären gått spikrakt uppåt och för nio år sedan utnämndes Fritz till chef för GM:s verksamhet i Latinamerika.

Den posten följdes av chefsposter i Afrika, Mellanöstern och Asien. Störst insats gjorde Henderson i Kina och Korea där han ledde en fullständig omstrukturering av GM:s verksamhet.

Tvingades ta över företaget

Känd som en effektiv problemlösare återvände Henderson till USA 2006 för att bli företagets ekonomichef.

Den ekonomiska krisen kom dock emellan. När GM kantrade i samband med den amerikanska finanskrisen tvingades Henderson ta över företaget under kontroversiella former.

När Obama godkände det enorma räddningspaketet för bilindustrin var ett av kraven att GM:s vd Rick Wagoner skulle lämna sin post, annars hotade regeringen att stoppa mångmiljardstödet till företaget.

Den perfekta personen

Problemlösaren Henderson ersatte sin vän och tog över posten med det klara uppdraget att skapa lönsamhet och rädda företaget.

– Han är den perfekta personen för att leda företaget genom omstruktureringen. Han kunskap om företaget och den globala industrin är exceptionella. Dessutom har han intellektet, energin och tillräckligt stöd inom GM för att lyckas, sade hans föregångare Rick Wagoner.

När statssekreterare Jöran Hägglund och Saabchefen Jan Åke Jonsson arbetar för att rädda den svenska biltillverkaren är Henderson en given måltavla.

Enligt amerikanska Wall Street Journal anser Henderson att det inte är sannolikt att Saab hålls vid liv, varken som del av GM eller av något annat företag. Kostnaderna för den som väljer att driva Saab är helt enkelt för höga.

Slut på kontanter

Tidningen skriver att den svenska delegationen i Detroit nu lockar med att det lån på 400 miljoner euro som Europeiska investeringsbanken erbjudit i samband med Koenigsegg-affären kan falla ut också med en annan köpare.

Det kan vara rätt typ av argument för en man med Hendersons uppdrag. I en färsk intervju med Detroit Free Press förklarade han sin utgångspunkt på enklaste möjliga sätt.

– Vi har slut på kontanter och en bokföring med minusposter på 90 miljarder dollar. Det måste fixas.

Tre möjliga alternativ

Om GM behåller Saab är det för att säkra sin position i Europa. Vd:n Fritz Henderson har dock gjort det klart att GM inte tänker pumpa in mer pengar och därför väntar hårda tider för Saab när kostnaderna ska minskas.

Om GM väljer att lägga ner Saab betyder det att drygt 3000 jobb går förlorade i Trollhättan. Dessutom kommer nedläggningen att slå hårt mot svenska underleverantörer och mot bilförsäljare i hela världen.

Om GM säljer Saab blir det, helt eller delvis, antagligen till antingen kinesiska BAIC eller de amerikanska bolagen Merbanco och Renco Group. Även här är det oklart hur en affär skulle påverka Sverige.