Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

"Tur att det inte satt någon passagerare där"

Albin Lindström/TT

Publicerad 2024-01-06

Ett Boeing-plan tillhörande Alaska Airlines tvingades nödlanda på lördagen, svensk tid. Bilden föreställer ett annat av flygbolagets plan.

Strax efter det att passagerarflygplanet lyft lossnade en del av dess flygplanskropp och planet tvingades nödlanda.

Olyckor likt den med ett av Alaska Airlines Boeing-plan på lördagen är både ovanliga och allvarliga, enligt flygexperten Christer Åström.

– Det var en fruktansvärd tur att det inte satt någon passagerare där, säger han.

Strax efter det att Alaska Airlines flight 1282, med 171 passagerare ombord, hade lyft och befann sig på 5 000 meters höjd uppstod ett problem med trycket i kabinen. En nödutgångsdörr samt ett tillhörande fönster trycktes ut och lossnade från flygplanskroppen. Planet, som var på väg till Ontario, tvingades vända och nödlanda på flygplatsen i Portland igen, men ingen passagerare kom till allvarlig fysisk skada.

Obehaglig upplevese

Hur olyckan kunde inträffa går än så länge bara att spekulera i, enligt flygjournalisten Christer Åström. Men den är både ovanlig och allvarlig, konstaterar han.

När en spricka, eller som i detta fall, ett hål uppstår i flygplanskroppen sjunker trycket i kabinen – en mycket obehaglig upplevelse för passagerarna, förklarar Åström.

– På filmer från planet hör man hur passagerare skriker och det hör naturligtvis ihop med att dekompressionen, trycket i kabinen, försvinner. Det blir dessutom oerhört kallt – en köldchock.

Trycket töms

Att ingen passagerare ådrog sig några allvarliga skador beror troligtvis på att ingen tycks ha suttit i omedelbar anslutning till nödutgångsdörren.

– När trycket töms i kabinen så uppstår en väldig luftström som försvinner ut genom det här hålet. Om det sitter en passagerare utan bälte precis bredvid så är risken stor, och det har hänt tidigare, att den sugs med ut, säger Åström.

En annan faktor är att planet inte hann stiga till marschhöjd innan olyckan var framme, menar han.

– Skillnaden mellan 10 000 meter och 5 000 meter är avsevärd. På 10 000 meters höjd förlorar man medvetandet väldigt mycket snabbare.