Nationalmuseum rånades av beväpnade män

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-12-22

Tre rånare, en beväpnad med k-pist, tog sig vid 17-tiden på fredagen in på Nationalmuseum i Stockholm.

Rånarna kom över en Rembrandttavla och två tavlor av den franske konstnären Renoir. Tavlorna uppges vara värda mångmiljonbelopp.

Tavlorna som stals vid konstkuppen på Nationalmuseum var ett sjävlporträtt av Rembrandt och den franske målaren Renoirs två verk Ung parisiska och Conversation.

- Vi fick ett överfallslarm vid 17-tiden av en väktare som uppgav att en person som hotat förbipasserande med k-pist, sade Björn Pihlblad vid Stockholmspolisens presstjänst till TT på fredagskvällen.

Snart visade det sig att minst tre rånare var inblandade i vad som framstår som en mycket välplanerad kupp.

- En gärningsman har stått i entrén försedd med en k-pist och två andra, varav i alla fall en hade pistol, springer upp en trappa och plockar ner de här tavlorna som hänger i två olika salar. Sedan springer de ut genom entrén och fortsätter i riktning mot Skeppsholmen, berättar Pihlblad.

Brinnande bilar

Vid kajen hoppade männen sedan i en liten plastbåt och försvann från området. Plastbåten hittades senare vid Skanstull på Södermalm i Stockholm.

Samtidigt som polisen fick larmet från Nationalmuseum kom ett larm om att två personbilar brann; en framför Grand Hotel, som ligger invid Nationalmuseum och en framför Strand Hotell, som ligger på andra sidan kvarteret. Dessutom slängde rånarna ut så kallade ''spanska riddare'' alltså en form av spikmatta framför museet.

Polisen är övertygad om att de två brinnande bilarna var en avledningsmanöver av gärningsmännen.

- Eftersom de begav sig mot Skeppsholmen, som ligger åt andra hållet, så har de satt eld på bilarna och lagt ut de spanska riddarna där för att hindra oss när vi ryckte ut för larmet på Nationalmuseum.

- Det är för mycket för att det ska vara bara omständigheter.

”Absurd kupp”

- Om man tar de här tavlorna så har man ganska hyfsad koll på vad som är värt någonting, säger Pihlblad.

Men de stulna tavlorna går knappast att sälja i första taget. Så egentligen finns det inget marknadsvärde på dem. Det säger professor Thomas Hall vid konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitetet.

- Hela kuppen är absurd. Tavlorna kommer så småningom tillbaka till museet eftersom det inte finns någon marknad för dem, säger han till TT.

Enligt museets bedömning är att varje tavla är värd ''flera miljoner kronor''.

Thomas Halls grunduppfattning är att de inte finns någon som kan eller vill köpa berömda stulna konstverk.

- En samlare vill inte köpa något som inte går att visa upp.

Eftersom marknaden är död för dessa konstverk är det meningslöst, enligt Thomas Hall, att ens försöka ange ett marknadsvärde.

Polisens spaningar var på fredagskvällen - förutom så kallad inre spaning - koncentrerad i området runt Skanstull.

Görel-Cavalli Björkman, forskningschef på nationalmuseum, var under många år chef för konst- och måleriavdelningen. Hon är skakad över den fräcka kuppen.

– Det är fruktansvärt. Det här kommer jag nog aldrig över. Jag hoppas verkligen att polisen ordnar upp det här.

Det är speciellt självporträttet av Rembrandt som hon sörjer.

– Det är en väldigt fin målning. Den målades av honom när han var endast 30 år med guld på koppar.

Tavlan är endast 15,5x12,2 centimeter och är signerad R 1630.

– Värdet är svårt att bestämma men liknande målningar har värderats till minst 60 miljoner.

Den har funnits på nationalmuseum sedan 1956 då den köptes in av av nationalmusei vänner.

Stora konststölder i Sverige:

Ingrid Dahlbäck/Leif Petersen/TT ( ), Annika Sohlander

ANNONS