Rusning efter ”Bush-skor”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-22

100 personer nyanställs för att möta den lavinartade efterfrågan

Skofabrikören Ramazan Baydan med ett nytt exemplar av ”Bush-skon”.

Tillverkaren av de vid det här laget berömda skorna som missade George W Bush med en hårsmån har varit tvungen att utöka personalstyrkan med 100 personer för att möta den lavinartade efterfrågan på hans skodon.

– Mellan den dag som incidenten inträffade och klockan 13 idag har vi tagit emot order på 370 000 par, sade Istanbul-baserade Serkan Türk, försäljningschef för Baydan Shoes, på måndagen.

Vanligtvis har firman sålt 15 000 par årligen av den skomodell som journalisten Muntazer al-Zaidi kastade på den amerikanske presidenten på en presskonferens i Bagdad den 14 december, vilket förvandlade honom till en omedelbar hjälte i arabvärlden.

Turk sade att beställningarna först flödade in från Irak, sedan övriga Mellanöstern och slutligen från resten av världen, inklusive 19 000 par till USA.

Modell 271 har nu döpts om till Bush shoes och den som vill ge sig på kastövningar behöver enligt Turk inte oroa sig alltför mycket för skaderisken:

– De ser tyngre ut än vad de är. De väger bara 300 gram.

TT