Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Köksö inget lockrop i mäklarannons

Uppdaterad 2011-06-09 | Publicerad 2011-03-14

Ö i köket – är inte lika hett längre. Däremot gillar vi när bostaden är stor och ljus.

Vacker, trevlig och härlig.

En lyckad matchning mellan köpare och säljare på bostadsmarknaden skapas ofta med känslor.

Det konstaterar bovision.se som analyserat över en halv miljon ord i mäklarannonser.

Trenden att bostadsmäklarna har börjat lägga större vikt vid formuleringarna i sina annonser är en spegling av svenskarnas behov att förverkliga sig själva och sin livsstil, konstaterar bostadssajten bovision.se.

Och visserligen innehåller listan på de vanligast förekommande orden flera praktiska detaljer som helkaklat, välplanerad och genomgående, men toppas av adjektiven stor, ljus och vacker. Nu letar köpare framför allt på nätet efter sitt drömboende, vilket också gör att det är viktigt att få fram rätt sökord.

Köksö på väg bort

Cecilia Alm har arbetat som mäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Stockholm i tio år. Enligt henne är språket i annonserna viktigare för säljarna än för köparna, men i slutändan är det hjärtat och magkänslan som styr om det ska bli en affär.

– Jag tror att man håller sig till råfakta i annonserna och försöker skriva på ett trevligt sätt, men inte överdriva, säger hon.

Mäklarord som verkar vara på väg ut enligt undersökningen är däremot köksö och walk-in-closet.

– Nej, köksö använder jag aldrig, säger hon och skrattar.

Följ ämnen i artikeln