Har stoppat 50 miljoner bedrägerisamtal i år

Simon Uggla/TT

Publicerad 2024-07-15 05.30

Telefonbedragare lurar svenskar på miljarder. Bara i år har Telenor och Telia hindrat 50 miljoner samtal från kriminella från att nå fram – motsvarande över tre försök i sekunden.

– Operatörerna har en viktig roll i att stoppa det här, säger Lotta Mauritzson på polisens bedrägericentrum.

Förra året anmäldes 29 000 telefonbedrägerier till polisen, en uppgång med 36 procent från 2022. Brottsvinsterna från de anmälda brotten uppgick till 700 miljoner kronor. I år har bedrägerierna enligt polisen mattats av.

Men någon minskad aptit på stulna besparingar märks inte hos teleoperatörernas säkerhetsavdelningar – tvärtom.

Enligt Telia stoppade man under årets första sex månader 30 miljoner samtal från kriminella från att nå fram. Detta jämfört med 33 miljoner samtal under hela 2023.

Även Telenor noterar rekordmånga stoppade samtal, 19,5 miljoner hittills i år mot 11,4 miljoner under hela förra året – dock med brasklappen att en ny mätmetod gör det svårt att jämföra.

Nya metoder

På Telia står spoofing – där nummer manipuleras så att det ser ut som att det är exempelvis banken som ringer eller skickar sms – för 11 av 30 miljoner stoppade samtal. Resten är så kallade wangiri-samtal, där kriminella ringer upp från okända internationella nummer i syfte att få offret att ringa tillbaka till en hög avgift.

Rekordantalet tillskrivs en ny lösning för att spärra ”spoofade” mobilnummer.

– Det skulle kunna vara så att teleoperatörerna har en inverkan på att vi ser att det har mattats av lite i år, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum.

Oavsett om man utsätts för ett fullbordat telefonbedrägeri eller snabbt klickar bort samtalet uppmanar hon att polisanmäla.

– Vi måste veta vad medborgarna utsätts för, så vi behöver uppgifter både om försök och fullbordade brott.

Hoten ökar

Ett vanligt modus bland bedragarna är att försätta offret i en stressad situation. Det kan exempelvis handla om en obetald faktura eller att man snabbt behöver stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto.

– Målet är alltid att se till att du flyttar pengar eller godkänner transaktioner. Du ska absolut aldrig använda ditt bank-id när du blir uppringd. Får du en dålig känsla i magen, vilket många får, ska du bara lägga på luren. Sedan får du ringa upp banken och kolla, säger Lotta Mauritzson.

I takt med effektivare hinder hittar bedragarna nya tillvägagångssätt.

– Vi ser i dag att man börjar med mer hot på ett annat sätt än man gjort tidigare. Så det finns en risk att det blir mer handgripligt.