Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Brottcentralen visas i ny tv-kanal

Uppdaterad 2015-08-27 | Publicerad 2015-04-07

Efter drygt 260 avsnitt och 11 000 minuter livesänd crime-tv tar Aftonbladets succéprogram steget in i era tv-apparater.

– Brottscentralen blir nu ett flaggskepp på Sveriges enda 24-timmarskanal med renodlat fokus på crime, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV.

Förutom att fortsätta sändas på webben i Aftonbladet TV ska SBS Discovery visa Brottscentralen i sin nya crimekanal Investigation Discovery, ID.

– Genom samarbetet mellan Sveriges största nyhetsförmedlare och ett av landets största tv-företag ger Aftonbladet och SBS Discovery tv-publiken nu nya möjligheter att följa ett av Aftonbladets starkaste program, säger Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV.

"Blir ett flaggskepp"

ID finns i dag i det digitala marknätet hos Boxer, och hos operatörer som Comhem, Canal Digital Satellit, Sappa och IP Sweden.

– Det känns väldigt spännande och roligt att på det här sättet göra Aftonbladets högkvalitativa och engagerande kriminaljournalistik till en del av Investigation Discoverys starka erbjudande till tittarna, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV.

Tre miljoner tittare

Brottscentralen sänds live fyra kvällar i veckan då programledarna Lennart Ekdal och Thabo Motsieloa tar upp dagsaktuella fall.

Tittarna följer polisens arbete i realtid och polisen tar hjälp av tittarna på en plattform med tre miljoner besökare.

Brottscentralen utsågs till "Årets Interaktiva program" av Film & TV-producenterna vid RIA-galan 2014. Programmet utsågs även till ett av världens 20 hetaste tv-format av The Witt vid MIP-galan i Cannes 2013.

"Satt ny standard"

Enligt Anders Sundberg, vd på Brand New Content som äger och producerar Brottscentralen, är steget till linjär tv ett bevis på redaktionens högklassiga arbete och de möjligheter som formatet innehåller.

– Brottscentralen har satt en ny standard för hur engagerande tv-journalistik kan paketeras snyggt, effektivt och interaktivt i en onlinevärld, säger Anders Sundberg.

Sändningarna startar i höst.

Följ ämnen i artikeln