Ilska mot Löfven efter uppgörelse om flyktingpolitik
Uppdaterad 2015-10-27 | Publicerad 2015-10-26
Det pyr i de fackliga leden efter att Stefan Löfven och regeringen gjort upp med Allianspartierna om flyktingpolitiken.
Transportarbetareförbundet vänder sig kraftigt emot att kraven på kollektivavtal slopats när företag ska ta in unga och nyanlända på så kallade YA-jobb.
– Vi tycker det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna gick med på det, säger ordförande Lars Lindgren.
I fredags kom regeringen och Allianspartierna överens om flyktingpolitiken. Partiledarna som slöt uppgörelsen menade att den var bra men framför allt nödvändig. I efterhand har överenskommelsen kritiserats på olika sätt av både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet som inte är med på överenskommelsen.
Men nu får statsminister Stefan Löfven och Socialdemokraterna även kritik från sina egna, LO-förbundet Transport som samlar cirka 62 000 medlemmar. Kritiken rör att uppgörelsen innehöll en förändring av reglerna kring yrkesintroduktionsavtalen. Modellen byggde tidigare på att företag som tecknar avtalen betalar en lägre lönekostnad för unga de anställer samtidigt som staten betalar den utbildning som den anställda samtidigt ska få på jobbet.
Facklig kritik mot S
Den nya uppgörelsen innebär att även nyanlända kommer att kunna tas in på anställningarna. Dessutom har kravet på att företagen måste ha kollektivavtal för att få statliga pengar slopats - vilket fått facket att reagera.
Transports ordförande Lars Lindgren säger sig vara mycket förvånad över att Socialdemokraterna gick med på kravet, som drevs hårt av Centerpartiet som menar att reformen leder till att fler kommer i arbete.
– Vi förstår att man måste komma fram till breda politiska uppgörelser, hållbara lösningar över blockgränsen är bra och en del av det som gjort Sverige starkt. Men vi blir ju förvånade över att en socialdemokratisk partiledning kan gå med på att det inte ska krävas kollektivavtal, säger Lindgren.
Han menar att kraven på kollektivavtal var en garanti för att de anställda skulle få skäliga villkor.
– Kollektivavtal reglerar ju inte bara lön utan även pensioner, försäkringar och ledighetsregler.
Transports ledning kommer nu att påtala sitt missnöje för S-ledningen.
– Men även för andra riksdagspartier som ibland har vårt öra också. Vi kommer att ta fram och visa på hur illa det här kan slå när man tillåter en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Fler och fler säger att det är bättre att folk har jobb med liten lön och dålig trygghet än inget jobb alls. Men det är fel väg att gå. Trygga människor i trygga anställningar gör ett bra jobb, säger Lars Lindgren.
”Då är vi inne på farlig väg”
Han menar att den S-ledda regeringen nu öppnat för farlig väg.
– Vi lever i en extrem tid och därför krävs extrema åtgärder, men det får inte bli så extremt att vi sätter hela vår svenska modell på spel. Får detta fotfäste, att till och med en S-ledd regering kan acceptera att man inte behöver ha kollektivavtal för att få statliga pengar, då är vi inne på en mycket farlig väg.
Han menar att de som kommer till Sverige ska omfattas av samma regler som alla andra.
– De ska ha samma förutsättningar som alla andra. Risken är att man skapar en andra klassens medborgare. De nyanlända som tvingas hit på grund av fruktansvärda omständigheter i sina hemländer ska inte vara här på nåder.
Enligt Lindgren borde staten i stället låna pengar och satsa på arbeten för nyanlända som behöver göras ute i kommuner och landsting.
– Det finns kommuner och landsting där det behöver utföras en massa enkla jobb. Det kan vara parkstädning, att göra rent längs järnvägsspåren och vägar och lekparker. Men man får naturligtvis hålla sig till det kollektivavtal som gäller.
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) säger i en kommentar om den fackliga kritiken:
– I en bred uppgörelse så får man ge och ta.