Premiär för kosläpp i ny tappning
Publicerad 2020-04-25
Coronaviruset påverkar det mesta i samhället, och det årliga kosläppet är inget undantag.
Det som brukar vara en folkfest får nu upplevas digitalt när Arla livesänder släppet från tre gårdar.
Varje vår samlas gamla som unga för att se kor släppas ut på grönbete efter en vinter i ladugården. Men i år får kosläppens besökare se kornas dans på avstånd, på grund av coronapandemin.
– Årets kosläpp blir en helt ny tappning. När allt annat är lite upp och ner i världen så vill vi fortfarande kunna bjuda på det största och bästa vårtecknet som vi har, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.
Vanligtvis arrangeras mellan 50 och 70 kosläpp på Arlas gårdar varje år, och till dessa kommer tusentals besökare. I år blir det lugnare när kosläppen från tre gårdar livesänds. Först ut är Olas gård i Halland, som drivs av Susanne och Göran Lagerstedt.
– I vanliga fall brukar vi ha grannar och andra som vill komma och titta här, men nu blir det lugnare, säger Susanne Lagerstedt.
För korna blir det dock fortfarande en fartfylld dag. För att fånga kornas upplevelse ska man sätta Gopro-kameror på korna, med hjälp av grimmor.
– Om det fungerar så får vi se ett kosläpp från kossornas perspektiv, ta med kossorna in i den digitala tiden, säger Henrietta Anefalk.
En bransch som lunkar på
Det digitala kosläppet blir det första av sitt slag. Men annars är vardagen på en mjölkgård sig lik även under en pandemi.
– Vi jobbar på som vanligt och försöker hålla oss friska för det är nu som vi har som allra mest att göra, säger Susanne Lagerstedt.
En skillnad är alla rutiner som har införts för att minska riskerna för smittspridning. Bland annat träffar mjölkbönderna inte längre chaufförerna som kommer och hämtar mjölken för att föra den till mejerierna, där det även är strikta hygienregler som gäller.
– Vi har klarat i princip alla leveranser under den här perioden. Att vi har klarat att leverera mat som vi har gjort betyder att samhället har fungerat, säger Erik Brattall, presschef vid Arla.
På Arlas mejerier har man nu börjat ta in sommarpersonalen i förväg för att täcka upp för sjukskrivningar. På gårdarna har sjukdomsfallen hittills varit få.
– Vi känner faktiskt, ta i trä, att detta kommer att fungera.
Säljare jobbade i blåställ
På Arla var coronakrisens första veckor de mest kritiska. Då fick personer från Arlas huvudkontor hoppa in.
– Under de två första veckorna var det ganska höga sjukskrivningstal på mejerierna och då hade vi folk från kontoret som drog på sig blåkläder och jobbade i kylen, säger Erik Brattall.
Det var människor som i vanliga fall jobbar med finans och sälj som fick testa på livet i ett mejeri.
– De tyckte att det var jätteroligt.