Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Lärarfacket: Klyftorna i skolan oroar mest

Publicerad 2023-12-05

Åsa Fahlén, förbundsordförande för fackförbundet Sveriges Lärare. Arkivbild.

Att 15-åringar blivit sämre i matematik och läsförståelse är oroande. Men att klyftorna inom svensk skola fortsätter att öka oroar betydligt mer, anser Sveriges Lärare.

– Det här är Sveriges absolut sämsta gren, säger förbundsordförande Åsa Fahlén.

Med tanke på att svenska skolor i stort var öppna under pandemin hade Sveriges Lärare hoppats på ett bättre resultat i Pisamätningen 2022.

Särskilt bekymrande är den ”bristande likvärdigheten” i Sverige där gapet mellan de elever som presterar sämst och de som presterar bäst blir allt större.

– Man behöver se skolan som en investering, säger förbundsordförande Åsa Fahlén.

”Det vi anade”

Hon konstaterar att skolan själv behöver vara med och hitta lösningar här. Men att det i slutändan handlar om att det behövs resurser, allt från elevassistenter och specialpedagoger till lärare som har tid att planera och förbereda sin undervisning.

Tuffa ekonomiska tider med nedskärningar i kommunerna riskerar att slå ännu hårdare mot likvärdigheten i skolan framåt, befarar hon.

– Vi vet att när man gör det så är det återigen de elever som behöver skolan allra mest som drabbas värst.

Även Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) oroas över att klyftorna i svensk skola ökar.

”Den här undersökningen visar det vi anade gällande likvärdigheten. Det är bekymmersamt att runt en fjärdedel av eleverna har en låg nivå i både matematik och läsförståelse”, säger Monica Sonde, avdelningschef vid SKR, i en kommentar.

Satsa tidigt

Pisa 2022 visar att 15-åringar tappar stort i både matematik och läsning. Tittar man på resultaten i läsförståelse räknas 18 procent av flickorna som svaga läsare. Bland pojkar är andelen ännu större: 30 procent.

Den bristande läsförståelsen ser Åsa Fahlén som en större trend i samhället där vi läser allt mindre.

– Lär du dig inte läsa när du är sju, åtta år så är det väldigt svårt att göra det senare, säger hon och tillägger:

– Man behöver investera tidigt och det är svensk skola dålig på.