Vill stänga olyckskorsningen: ”Är livsfarliga platser”

Publicerad 2023-07-02

En pojke i 15-årsåldern dog i en tågolycka vid en plankorsningen under onsdagen.

Olyckan skedde trots att Trafikverket varnades för flera år sedan, men än finns inte någon lösning i sikte.

– Kanske ska vi stänga denna plankorsningen helt och hållet. Det är den enklaste lösningen, säger Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket.

Under onsdagseftermiddagen vid 16.20-tiden cyklade pojken över en obevakad järnvägsövergång i Hackefors utanför Linköping, i anslutning till ett industriområde.

Pojken blev påkörd av tåget och fördes till sjukhus – några timmar senare dog han.

Olyckan inträffade på en av alla 3 000 plankorsningar som finns i Sverige.

– Vi vill inte ha den här typen av korsningar, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

– Det är livsfarliga platser. Vi försöker informera så noga vi kan. Det ställer väldigt höga krav på de som tänker passera

Flera utredningar

Efter olyckan inledde polisen en förundersökning gällande vållande till annans död, som rutin. Ingen person är misstänkt för brott. Trafikverket har påbörjat en utredning av själva anläggningen.

Tågövergången i Linköpings kommun där en pojke i 15-årsåldern blev påkörd.

– Det är ju aldrig tillräckligt när det händer en olycka. Vi gör en utredning för att se om vi skött det ordentligt eller om det har hänt något på platsen med den utrustningen som finns där, säger Bengt Olsson.

Enligt Olsson gjordes underhåll vid den aktuella plankorsningen för ungefär två veckor sedan för att förbättra sikten på plats.

Trots att Trafikverket varnades om den farliga korsningen för ett år sedan har myndigheten inte gjort några större åtgärder åt det.

– Det är tyvärr flera som är högre prioriterade. Ju fler som passerar, desto högre prioriterad blir den.

Olsson förklarar att det är ett antal korsningar i Östergötland som det snart är dags att se över. Efter olyckan i går menar Bengt Olsson att det kan bli läge att prioritera även plankorsningen i Hackefors.

Bengt Olsson.

Uppmanar till försiktighet

Avvecklingen av dem tar tid och är kostsamt. Mellan 70 och 100 plankorsningar åtgärdas per år, något som kostar runt 200 miljoner kronor årligen.

Fram tills att det arbetet är klart uppmanar Trafikverket till försiktighet.

– Det ställer väldigt höga krav på den som tänker passera. Så länge vi kommer ha dessa oskyddade önskar jag att folk tar det väldigt försiktigt och tittar noga, säger Bengt Olsson.