Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Varning för fuskjobbare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-07-04

Ny enkät: Stort missnöje med hantverkare

Byggfix i toaletten som ger stopp i avloppet.

Elinstallationer som slutar med skyhöga fakturor och arbetare som aldrig dyker upp.

Klagomålen på svenska hantverkare blir allt fler.

Inger Vestlund.

Nästan 3000 villaägare har svarat på frågor om hantverkare i Vi i Villas enkät. Resultaten visar på ett stort missnöje med arbeten som utförts i hemmen.

Inger Vestlund från Borlänge anlitade för ett par år sedan en hantverkare för att lägga golv, sätta lister och tapetsera hennes lägenhet. Men när jobbet var gjort var hon allt annat än nöjd med resultatet.

Gjort det bättre själv

-Arbetet var slarvigt gjort, säger hon. Tapeterna i sovrummet kunde jag lika gärna satt upp själv. Jag hade gjort det noggrannare.

- När man lägger ner så mycket pengar så vill man ju ha det snyggt, inte så som mitt hem såg ut.

Svenska Byggnadsarbetareförbundet anser att oseriösa företagare förstör för de med rent mjöl i påsen och att man måste skilja mellan hantverkare som har eget företag och de som är anställda i byggindustrin.

Hundratals klagar

- Om man anlitar en person med egen firma skulle jag rekommendera att undersöker företagets referenser och tittar på vad de haft för tidigare uppdrag innan man anlitar dem, säger Torgny Johansson, ordförande för Byggnads i Stockholm.

Allmänna reklamationsnämnden tar årligen emot hundratals klagomål från personer som är missnöjda med hantverk i hemmet. Inger Vestlund anmälde problemen till ARN och hon fick rätt. Tyvärr följde hantverkaren inte nämndens rekommendationer - ett problem som är stort inom just byggbranchen.

- Men det kändes ändå som en vinst att få rätt även om jag inte fick pengarna tillbaka, säger Inger Vestlund.

Tänk på det här när du anlitar hantverkare

Kajsa Sigvardsson

Följ ämnen i artikeln