Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Dubbsyndare lågprioriterade hos polisen

Björn Dickson/TT, Britta Kramsjö/TT

Publicerad 2020-01-11

Hornsgatan i Stockholm fick förbud mot dubbdäck för tio år sedan. Men ytterst få bötfälls för att ha trotsat förbudet, enligt Stockholmspolisen. Arkivbild.

Dubbdäcksförbud ska skona miljön men i Stockholm är det få som bötfälls för att ha kört med dubbdäck på gator med förbud. Och i Göteborg och Uppsala måste polisen prioritera annat.

Bland de första gatorna att få förbud mot dubbdäck var Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.

– Det är ytterst få som bötfälls för dubbdäck på Hornsgatan. Under 2019 var det någon enstaka, man kan säga i det närmaste noll, som bötfälldes. Den här frågan är minst sagt lågprioriterad hos oss, säger Rolf Lindelöf som hanterar ordningsböter i city i Stockholm.

I Stockholm infördes förbud mot dubbdäck på Hornsgatan den 1 januari 2010. Sedan den 1 januari 2016 är dubbdäck bannlysta också på Fleminggatan på Kungsholmen och på Kungsgatan i city.

Lågt prioriterad fråga

I Göteborg infördes dubbdäcksförbud på Friggagatan och Odinsgatan den 1 oktober 2010. Samtidigt införde Uppsala dubbförbud på Kungsgatan och Vaksalagatan. I varken Göteborg eller Uppsala är bötfällning av de som bryter mot förbudet av särskilt hög prioritet – polisen måste prioritera annat.

– Det är ingen prioriterad aktivitet att ha kontroller på Friggagatan och Odinsgatan bara för dubbdäcksförbudet. När vi har kontroller och när vi springer på det så bötfäller vi såklart, säger Teodor Smedius, lokalpolisområdeschef i Göteborg city.

Mikael Hedström, presstalesperson vid polisregion Mitt, fyller i:

– I förhållande till övriga brott så är den inte prioriterad. Vi får prioritera varje dag i vår verksamhet och då finns andra saker som vi får prioritera högre.

Kommunen bestämmer

Det är kommunerna som fattar beslut om att förbjuda dubbdäck på vissa gator. Syftet är att minska halten av giftiga partiklar i luften.

Även om frågan om att lagföra de som bryter mot dubbförbudet är lågt prioriterad hos polisen fyller förbudet ändå en funktion, tror Ulrika Borg, som är straffrättsexpert.

– Framför allt är det allmänpreventivt, man lagstiftar och säger att detta är fel. För allmänhetens del, om man vet att något är förbjudet, försöker man i första hand inte bryta mot sådana regler, säger hon.

– Jag är av den uppfattningen att mycket av sådan här reglering trots allt får ett genomslag bland allmänheten.

Rolf Lindelöf vid Stockholmspolisen håller med om den bilden.

– Det är faktiskt en hel del som avhåller sig från att köra med dubbdäck på de här gatorna, tack vare förbudet. På det sättet är det meningsfullt, säger han.