Kunder hos 3 drabbas av strömavbrott

Publicerad 2011-09-27

Teleoperatören 3 har sedan 15-tiden i eftermiddag stora störningar i sitt nät.

Det beror på ett strömavbrott i Stockholm och har drabbat kunder i hela landet.

– Om inte 3 förbättrar sin service kommer jag att säga upp mitt abonnemang, säger kunden Carine Sandberg, 51.

Carine Sandberg, 51, är en av många missnöjda kunder.

De stora störningarna har påverkat samtal, datatrafik och alla övriga tjänster hos operatören.

– Det beror på ett strömavbrott i en driftcentral som ligger någonstans i Stockholm. Där gick strömmen och av någon anledning fungerar inte reserverna, säger Erik Hörnfeldt, informatör på 3.

Berör hela landet

Strömavbrottet har pågått sedan 15-tiden på eftermiddagen och berör hela landet, men påverkar kunderna olika.

– Vissa kunder kan ringa ibland, andra kan inte använda datatrafiken, några märker ingenting alls, vissa kan inte göra någonting. Det varierar beroende på var man bor någonstans, säger Erik Hörnfeldt.

När Aftonbladet försöker nå Erik Hörnfeldt på telefon igen senare på kvällen har hans själv drabbats av problemen. I ett mejl vid 19-tiden skriver han att det inte går att få tag på honom på telefon eftersom nätet ligger nere.

"Vågar inte ge någon prognos"

– Under den sena eftermiddagen har vi gjort ett par försök att få igång systemen, men elen fortsätter att krångla. Tillsammans med elbolagen arbetar vi nu väldigt hårt på att få igång allt så att nätet börjar fungera som normalt igen, men vi vågar inte ge någon prognos på när detta kan ske", skriver han i mejlet.

Problemen medför även att vissa kunder inte kan ringa nödsamtal från sina mobiler.

– Plocka ut sim-kortet och sätt i det igen. Då ska det fungera, skriver Erik Hörnfeldt.

Vid 22.45-tiden ska funktionen för röstsamtal ha blivit återställd uppger Erik Hörnfeldt, press- och informationsansvarig på 3, för TT.

Inom en halvtimme räknade han då med att sms-funktionen skulle fungera. Därefter skulle teknikerna säkra systemet fram till en bit in på tidig onsdagsmorgon, skriver TT.

"Nonchalerar"

Carine Sandberg, 51, är taxichaufför och privat mobilkund hos 3 – men kanske inte så länge till.

– Om inte 3 förbättrar sin service kommer jag att säga upp mitt abonnemang, säger hon från sin jobbtelefon.

Det här är inte första gången hon har problem med 3.

– När jag har ringt tidigare har de sagt att det nog bara är fel på min telefon och att jag ska ut mitt sim-kort och sånt, men det har ju inte fungerat. De bara spekulerar. Man kan inte gå ut och säga att man tar hand om sina kunder och sen bara nonchalera det.

ANNONS