Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

”Kvinnokort” ger spabesök i bonus

Uppdaterad 2014-01-28 | Publicerad 2007-10-25

Resurs Bank: Mer kvinnligt att ta hand om sig själv

Spavistelser, skor, teaterbesök, bestick ...

Är detta mera kvinnligt än manligt?

Ja, om man ska tro Helsingborgsföretaget Resurs Banks senaste satsning: ett speciellt kreditkort för kvinnor, designat i rosa.

Det nya Supreme Card Woman ska ge kvinnor chansen att plocka poäng på kontokortsmarknaden. I ett bonussystem ska kortinnehavarna kunna samla ihop till rabatter på saker som vanligen inte förekommer i liknande poängsystem.

– Vi värnar om ”ta-hand-om-dig-själv”-tänket som vi tror är mer kvinnligt än manligt. Till exempel kan man via kortet få rabatter på spavistelser, make up, teaterbiljetter eller restaurangbesök, säger projektledaren Dunia Olanderson på Resurs Bank.

Flera tusen intresserade

Sedan kortet lanserades förra veckan har, enligt Dunia Olanderson, flera tusen intresserade kunder hört av sig. Två procent av intressenterna är – faktiskt – män.

– Det är jätteroligt. Vi vill ju verkligen inte stänga någon ute, säger Dunia Olanderson.

Cancerfonden

Kvinnokortet har ett samarbete med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Varje kortköp bidrar med 0,25 procent av beloppet till bröstcancerforskningen i Sverige.

– Det är en grej som jag kan tänka mig lockar även män. Det är ju en kvinnlig sjukdom, men en angelägenhet för alla.

Kortförmåner

De flesta kortföretag slåss om kunderna med hjälp av olika rabatterbjudanden. Här är några exempel på aktuella kundrabatter.

Eurocard: MP3-spelare med ljudbok, biljetter till föreställningen Jekyll & Hyde på Chinateatern i Stockholm.

American Express: rabatter på inköp hos affärskedjan OnOff och hos bokus.se.?