Dubbelt så stor risk att bli påkörd av elbil

Petra Hedbom/TT

Publicerad 2024-06-04

Elbilar kan vara större hot än bensinbilar om du är ute och traskar i trafiken. Arkivbild.

Många har nog hajat till när en elbil plötsligt dykt upp utan förvarning. Att elbilar är tysta kan vara behagligt – men en ny studie avslöjar illavarslande olycksstatistik. Högst risk löper fotgängare i stadsmiljö.

Fotgängare löper dubbelt så stor risk att bli påkörda i olyckor med en el- eller hybridbil jämfört med en bensin- eller dieselbil, enligt en brittisk studie.

Högst är risken i stadsmiljö, där det enligt studien är tre gånger högre risk att fotgängare blir påkörda av en elbil än av en bil med fossila bränslen.

– En förklaring skulle kunna vara att elbilar är tystare och att de accelererar snabbare, säger Anna Vadeby, seniorforskare på statens väg- och transportforskningsinstitut, (VTI).

I EU finns ett krav på att alla elbilar, hybrider och laddhybrider tillverkade från och med den 1 juli 2019 måste låta med en viss ljudstyrka när de kör under 20 kilometer i timmen, just för att komma runt problemet. Men bilar tillverkade innan det datumet har inte samma krav.

Högre risk

I studien har forskarna tittat på statistik för omkring 96 000 olyckor i Storbritannien mellan 2013 och 2017, där fotgängare skadats efter att ha blivit påkörda av en personbil.

Totalt sett var det bara 2 procent av fallen där en el- eller hybridbil var inblandad. Men när forskarna tog hänsyn till hur stor del av bilflottan som dessa stod för, så var det 5 dödsfall per 16 miljoner mils körande med elbilar, jämfört med knappt 2,5 dödsfall med bensin- och dieselbilar inblandade.

Anna Vadeby är förvånad över att det var så pass mycket högre risk att fotgängare förolyckades med el- och hybridbil.

– Kanske var man fortfarande ovan med elbilar i trafiken när studien gjordes?

Ändrat körbeteende

Enligt Anna Vadeby finns det olika åsikter om de som kör elbil kör mer eller mindre försiktigt än de med bensinbil.

– Men i en enkätundersökning från 2022 svarade 32 procent av de som bytt till elbil att de kör långsammare eller mer försiktigt än tidigare. Ingen svarade att de kör fortare eller mindre försiktigt.