Beijing Automotive med i SAAB-affären

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-09

Går in med tre miljarder

Christian von Koenigsegg, vd Sverige Koeniggsegg Automotive AB , och hans fru Halldora von Koenigsegg.

Det har fattats pengar för Koenigsegg i SAAB-affären.

Tre miljarder, närmare bestämt.

Men nu öppnar kinesiska Beijing Automotive stora plånboken och räddar dealen.

Koenigsegg har nu full finansiering för att kunna köpa Saab Automobile. Det uppgav företaget för regeringen i måndags.

Tidigare har det fattats tre miljarder kronor för att affären ska kunna genomföras, men nu har alltså den finansiella lösningen hittats i Kina. Den kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive Import & Export Corporation (BAIEC) har beslutat sig för att gå in som delfinansiär, uppger Koenigsegg i ett pressmeddelande.

”De kan vara rätt partner”

– Det är en riktigt biltillverkare som redan har samarbete med västerländsk bilindustri. De kan definitivt vara rätt partner. Nästa fråga är hur man gifter ihop svensk och kinesisk kultur. Där tror jag att det kan bli riktigt svårt, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin.

Bilföretaget BAIEC är ett av Kinas största och har producerat bilar sedan 1985. De bygger redan flera hundratusen Jeep- och Mercedesbilar för den kinesiska marknaden varje år.

Tio miljarder

– Jag har ju varit extremt tveksam till Koenigsegg-gruppen från första början. Dels för att de inte vet någonting om hur man bygger bilar i större skala, och dels inte har några pengar. Det handlar inte bara om de tre miljarderna, utan även om ytterligare tio miljarder de närmaste åren. Därför är BAIEC halmstrået som SAAB och Koenigsegg behöver, säger Robert Collin.

Han tillägger att det finns ytterligare en fördel med biltillverkaren.

– Det har spekulerats mycket om att den kinesiske köparen skulle vara Shanghai Automotives, eller FAW, som båda redan idag har samarbete med General Motors. Men enligt de uppgifter jag fått så är det BAIEC som har hört av till Koenigsegg på eget initiativ. BAIEC har även visat intresse för Opel och Volvo, säger Robert Collin.

”En milstolpe för hela bilindustrin” |
SvD
Facket kände till BAIC |
SvD
Saab-affär närmare lösning |
SvD
Christer Gardell: ”Svårt att hitta 3 miljarder till Saab” |
SvD
Känsligt Saab-möte med regeringen i dag |
SvD