Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

”Volvo blir svenskt”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-10

Fordonsanalytikern Matts Carlsson övertygad: regeringen tänker inte släppa Volvo till Kina

Regeringen kommer gå in och garantera att Volvo personvagnar blir svenskt igen.

Det säger fordonsanalytikern Matts Carlsson till Aftonbladet.

– Det finns två lösningar: en kinesisk och en svensk. Jag tror på en svensk lösning.

Matts Carlsson.

Efter tio år i amerikanska händer kan Volvo personvagnar åter bli svenskt.

Uppgifterna i Financial Times om att svenska investerare på allvar funderar på att ta över Volvo är inte alls osannolika menar Matts Carlsson, vd för Göteborg Management Institute och en av Sveriges främsta fordonsanalytiker.

Förklaringen är enkel: Riskerna om kineser tar över det ultrasvenska varumärket är alldeles för stora.

Varumärket kan skadas

– Volvo är ett delat varumärke mellan AB Volvo och Volvo personvagnar. Om kineserna inte klarar av att förvalta varumärket finns en stor risk för att varumärket blir skadat. Etablissemanget kring AB Volvo är intresserat av att det inte händer, säger Matts Carlsson.

Det finns också signaler från stora leverantörer att ett kinesiskägt Volvo inte kommer att bli en prioriterad kund, säger Carlsson. Volvo kommer inte heller att få tillgång till den senaste tekniken. I Europa är man rädd för att teknologin annars kommer att föras över till en billigare kinesisk tillverkning.

Vilka är då de svenska investerare som skulle kunna ta över Volvo personvagnar? Enligt Matts Carlsson finns de bland annat i AB Volvo. De vill behålla styrkan i varumärket ”Volvo”.

Regeringen som garant

– I skenet av det som nu sker kan man tänka sig att de går in om de slipper ta det ekonomiska ansvaret.

Det ekonomiska ansvaret kommer, enligt Carlsson, den svenska regeringen att stå för.

– De skulle garantera den ekonomiska basen tillsammans med till exempel en AF-fond.

Matts Carlsson nämner också storföretag som Bombardier, ABB, Svenskt stål och Vattenfall som möjliga medfinansiärer.

– Börjar du röra i Volvo i Sverige då påverkar du inte bara fordonsetablissemanget utan hela det industriella etablissemanget.

Tror du att regeringen kommer att gå in tillsammans med andra starka ekonomiska intressen?

– Ja.

Men regeringen har ju hela tiden sagt att man inte tänker äga bilföretag.

– De säger så inledningsvis. Men man kommer inte att vara lika hårdnackade när man ställs inför faktum. Det här är oerhört känsligt nu.

– Det finns två rimliga lösningar: En kinesisk eller en svensk, och då tror jag på en svensk lösning, säger Matts Carlsson.