Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Färjan åkte – Marja-Liisa blev kvar på terminalen

Uppdaterad 2015-07-20 | Publicerad 2015-07-18

Rederiet: Förstår inte hur detta har kunnat gå till

Marja-Liisa Puikkonen har svårt att gå och är blind på ena ögat.

Hon blev därför lovad assistans för att ta sig ombord på färjan till Åbo.

Men något gick fel – och Tallink Silja Line lämnade henne kvar på terminalen.

– Färjan åkte i väg med min rollator och väska. Jag blir så förbannad, säger hon.

Resan till finländska Åbo var inplanerad sedan länge. Marja-Liisa Puikkonen, 63, från Södertälje skulle dit för att fira sin brors födelsedag på ett stort släktkalas.

– Jag har sett fram emot det. Jag skulle åka med min man och min syster, säger hon.

I god tid inför resan kontaktade hon rederiet Tallink Silja Line för att boka in assistanshjälp. Marja-Liisa Puikkonen har svårt att gå och är blind på ena ögat. Hon använder rollator.

Färjan skulle lämna kajen i Värtahamnen i Stockholm vid klockan 19.30 på fredagskvällen. Marja-Liisa Puikkonen var där avtalad tid och plats – bänken i terminalen för den som ska få assistanshjälp, en timma innan avgång.

Resesällskapet tog med hennes rollator och väska ombord. Marja-Liisa Puikkonen skulle bli hämtad med rullstol.

"Du hinner inte ombord, vi åker nu"

– Jag satte mig, men det hände ingenting. Och så gick tiden och så gick tiden, säger hon.

Marja-Liisa Puikkonen lyckades få kontakt med personalen. De utlovade att hjälpen snart skulle komma, berättar hon. Även systern och maken påpekade för personalen på färjan att det började bli knappt med tid och att Marja-Liisa Puikkonen fortfarande inte var ombord.

– Till slut fick jag tag på kaptenen, som sa 'du hinner inte ombord, vi åker nu', säger hon.

Färjan åkte och lämnade Marja-Liisa Puikkonen ensam kvar på terminalen. Det gjorde henne väldigt ledsen, berättar hon.

– Ja, något så fruktansvärt. Jag tänkte att det inte är sant. Min bror fyller år i morgon, de andra har åkt och här sitter jag. Färjan åkte i väg med min rollator och väska.

Hjälpen uteblev – igen

Marja-Liisa Puikkonen har rest med Tallink Silja Line flera gånger varje år – i 40 år. Problem med assistanshjälpen har hon haft tidigare, uppger hon.

– Men det här är droppen som får bägaren att rinna över. Jag blir så förbannad. Såhär kan det inte vara. När man är så beroende av andra och inte klarar sig själv och så blir man behandlad på detta viset. Det är tufft, säger Marja-Liisa Puikkonen.

En kort stund efter att färjan lämnat kaj stängde terminalen. Marja-Liisa Puikkonen fick sätta sig utanför och vänta på en bänk.

Med hjälp från sin systerdotter fick hon kontakt med rederiets kundtjänst. Personalen lovade att se till att Marja-Liisa Puikkonen kunde få åka taxi för att ta sig till sin systerdotter.

Men när Marja-Liisa Puikkonen tog kontakt med kundtjänst igen, hade de stängt för dagen och hjälpen uteblev – igen. I stället fick Aftonbladets utsända ge Marja-Liisa Puikkonen lift hem till systerdottern.

"Hemskt ledsna"

På lördagen ska Marja-Liisa Puikkonen försöka ta sig till Åbo med flyg.

– Men den kostnaden får Tallink Silja Line står för, säger hon.

Tallink Silja Line kunde på fredagskvällen inte ge någon förklaring till vad som hänt.

– Har vi gjort fel är vi hemskt ledsna. Då står vi för detta och kompenserar passageraren, säger Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja Line, och tillägger:

– Men jag förstår inte hur detta har kunnat gå till. I nuläget får jag inte fram någon vettig information. Jag väckte befälhavaren och han hade ingen aning heller.

Enligt en EU-förordning (nr 1177/2010) måste rederier ge assistans till passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörelseförmåga. Konsumentverket ansvarar för tillsynen.

– Vi följer förordningen, säger Hans Friberg.

Följ ämnen i artikeln