Rymdfärjan snart startklar
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-06
Ny design på tanken ska göra Columbia säkrare
Två år efter rymdkatastrofen med Columbia gör Nasa ett nytt försök.
Ny design på bränsletanken ska göra nästa rymdfärja säkrare.
I dag premiärvisades den jättelika tanken som kommer att tas i bruk senast i maj.
Tanken, som är 47 meter lång, rullades långsamt in i en gigantisk hangar inför jublande Nasa-anställda.
Den har tillverkats i Lousiana och anlände på torsdagen under stor uppmärksamhet till rymdhögkvarteret Cape Canaveral i Florida.
På håll ser den 47 meter långa brandgula metallskapelsen ut som något helt annat.
Men skenet bedrar - och ny design ska göra den nya generationen rymdfärjor säkrare.
- Vi återhämtar oss inte längre efter olyckan. Nu är vi verkligen på väg mot en ny uppskjutning. Det här är en stor förändring både i designen och moralen, sa chefen för uppskjutningarna Mike Leinback till AP.
Nasa har inte glömt katastrofen i början av februari 2003, då hela besättningen på STS-107 omkom.
En bit av isoleringen på värmeskölden, stor som en resväska ungefär, hade slitits loss från skalet redan under uppskjutningen.
Inte visste det då, men färjan var dödsdömd och brann som en komet på himlen över Texas då den återvände genom atmosfären. Samtliga sju ombord omkom och hela rymdprogrammet las på is.
På den nya tanken finns ingen isolering som kan lossna.
I stället syntes åtta värmeaggregat med uppgift att få bort den is som bildas på ytan då det superkalla flytande bränslet fylls på.
Om bara några månader kommer tanken att sitta på en rymdfärja på nytt uppdrag - det första sedan katastrofen.
Caroline Olsson